Om et til to år vil alle mobiltelefoner, der sælges i Europa, indeholde mobiludgaven af multimedieprogrammet Flash kaldet Flash Lite. Det er vurderingen fra danske Juha Christensen, der vicedirektør for software til mobile apparater hos Flash-producenten Macromedia.
Efter at have oplevet en stor interesse for Flash Lite i Japan, har selskabet indgået den første aftale med en europæisk operatør om at tilbyde en mobil flash-portal. Det er tyske T-mobile, der er det første europæiske brohoved.
I dag er langt de fleste mobilapplikationer baseret på programmeringssproget Java. Men samtidig udvikler mere end en million mennesker i dag applikationer i den almindelige udgave af Flash. De får nu mulighed for også at lave mobiludgaver af deres applikationer. Og det åbner helt nye muligheder, vurderer Juha Christensen.
»Det gør det meget nemt at udbyde indhold på mobiltelefonerne. I dag skal du programmere forskellige Java-udgaver alt efter hvilken telefon det er. Frem over kan du nøjes med at designe det en gang i Flash,« forklarer Juha Christensen.
Efter i en årrække at have været den højeste placerede dansker hos softwaregiganten Microsoft, stoppede Juha Christensen overraskende i efteråret som chef for Microsofts mobildivision. Planen var at han ville hellige sig sit eget projekt, men efter kort tid blev han indfanget af MacroMedia.
Han er ikke i tvivl om at indholdsleverandører som filmselskaber og musikproducenter er afgørende at få med, hvis der for alvor skal sættes skub i den mobile udvikling.
»Flash Lite skal fungere som brobyggeren mellem terminalproducenterne, operatørerne og indholdsleverandørerne. Tidligere har det været svært at bygge mobilt indhold,« mener Juha Christensen.
Macromedia planlægger at købe 3-5 selskaber hvert år over de næste par år. Det vil især være indenfor digital rights management og sikkerhed. Juha Christensen ligger ikke skjul på, at de områder er valgt for at please indholdsleverandørerne.
»Vi lytter meget til indholdsleverandørerne og de er meget bekymrede for digital rights management og sikkerhed,« siger Juha Christensen, der mener at integration og indhold bliver det, der skal drive mobilbranchen fremad.