Indbyggede digitalkameraer i mobiltelefoner er ved at nå et niveau, hvor de ifølge analytikere kan tage konkurrencen op med digitalkameraer.
»Kameratelemobilerne er ved at være så avancerede, at de har nået en standard, hvor kunderne fravælger digitalkameraer,« udtaler Koo Hee-jin, analytiker hos LG Investment & Securities.
Analytikere har advaret om tendensen siden den første lancering af kameramobiler, som allerede fandt sted i Japan i 2000.
Antallet af solgte kameramobiler overgik forrige år antallet af solgte digitalkameraer, men alligevel har kameramobilerne hidtil ikke haft negativ indvirkning på salg af digitalkameraer.
Analytikere forventer nu, at det ændrer sig. Flere asiatiske producenter udbyder telefoner med mere avancerede kameraer, eksempelvis Samsung, LG og Nec. Markedet er i de seneste måneder blevet præsenteret for en række kameraer med over 2 megapixels, og senere i denne måned præsenterer japanske Casio Computer det asiatiske marked for en ny telefon med indbygget kamera med 3,2 megapixels.
Dermed bliver det muligt at bruge kameramobiler til fremstilling af fotografier i en udmærket kvalitet. Dertil kommer, at stadig flere telefoner udstyres med funktioner, som forbedrer billedkvaliteten, eksempelvis lancerede Sharp i sidste måned den hidtil første kameramobil med optisk zoom.
»3,2 megapixel-telefoner får en direkte negativ indvirkning på salg af digitalkameraer med en opløsning på tre megapixels og derunder,« siger Hisashi Moriyama analytiker hos J.P. Morgan.
Det vurderes, at der vil blive solgt 174 millioner kameramobiler i 2004. Salg af digitalkameraer vokser også, om end noget langsommere. Det vurderes, at antallet af solgte digitalkameraer når op på 68,5 millioner i år.