Bærbare computere har mange fordele i forhold til stationære modeller, men analysefirmaet Gartner advarer nu om at skjulte omkostninger kan undergrave nytteværdien. Det skriver digi.no. Problemet er, at de bærbare maskiner ofte går i stykker, hvilket medfører omkostninger til reparationer og - endnu værre - tabt produktivitet.
Ifølge Gartner er det hele en ud af seks bærbare, der går i stykker allerede i løbet af det første år. Fejlraten er tre til fire gange større end for stationære computere, og det er nok ikke underligt, for de mobile computere bliver jo udsat for helt andre belastninger end en pc, der har sin faste plads under skrivebordet.
Og i modsætning til en stationær computer, hvor reparationen ofte kan klares af firmaets egne it-folk ved at udskifte de defekte komponenter, skal den kompakte bærbar computer normalt indsendes til producenten for at blive repareret. Det tager tid og medfører tabt produktivitet for medarbejderen, der må undvære sin computer.
Tidligere var det skærmene på de bærbare, der oftest gik i stykker, men nu er det især bundkort, harddiske og tastaturer, der skal repareres.
Gartner anbefaler at investere i gode serviceordninger med garanti for hurtig reparation og sørge for at anskaffe ekstra computere, batterier og strømforsyninger. Firmaet advarer mod at forsøge at reparere computerne selv og mener at arbejdspladserne i stedet bør overveje at indkøbe dyrere og mere solide modeller til enkelte medarbejdere.