Microsoft registrerer hvert år tusindvis af nye patenter, men det nye patent med titlen Avatar individualized by physical characteristic er alligevel blandt de mere usædvanlige. Patentet beskriver en avatar-generator til virtuelle miljøer som tilpasser spilfigurens udseende til spillerens fysiske egenskaber i den virtuelle verden. Hvis du er høj og slank, får du altså en høj og slank avatar.
Men ikke nok med det. Avataren skal også kobles med data om spillerens sundhedstilstand, som f.eks. kan hentes fra sundhedsdatabaser, et smart card eller en real-time sensor, der f.eks. måler blodtryk. Det skal så bruges til at begrænse den tid du må spille. Så hvis du f.eks. er overvægtig, får du måske kun lov til at spille i 10 minutter, før programmet sender dig ud på en løbetur og måler på dit blodtryk, om du har fået den nødvendige motion.
Her er Microsofts egen beskrivelse af patentet på originalsproget:
”An avatar generator for a virtual environment reflects a physiological characteristic of the user, injecting a degree of reality into the capabilities or appearance. Thereby, many of the incentives of the real world are replicated in a virtual environment. Physiological data that reflect a degree of health of the real person can be linked to rewards of capabilities of a gaming avatar, an amount of time budgeted to play, or a visible indication. Thereby, people are encouraged to exercise. Physiological data that reflect the health and perhaps also mood also improve social interaction in virtual environments,” og Microsoft tilføjer at det også kan føre nye sociale muligheder i virtuelle verdener:
”People seeking to meet and become acquainted with particular types of people are not thwarted by the artificiality of avatars. The physiological data can be gleaned from a third party health data collection repository, a healthcare smart card, a real-time physiological sensor (e.g., blood pressure, heart rate, blood glucose, peak flow, pedometer, etc.)”
Man kunne forestille sig at teknologien skal indgå i det kommende Projekt Natal til Xbox, hvor et kamera filmer spillerens bevægelser og omsætter dem til styresignaler til spillet, men det er ikke bekræftet fra Microsofts side. Natal ventes på markedet til næste år.