"Brug fornuften - også på internettet". Det er overskriften på den kampagne, IT-branchen i dag lancerer for at styrke dialogen mellem forældre og børn om brugen af internet.
Kampagnen retter sig mod forældre i Danmark. Branchen lægger vægt på, at danske forældre skal styrke dialogen med deres børn om internettet.
»Internettet er børnenes nye legeplads. Børn har behov for at prøve grænser af på nettet og forældrene skal kende de farer, der kan lure,« siger Lars Monrad-Gylling, formand for IT-Brancheforeningen.
I guiden lægges vægt på, at forældre skal tage en snak med deres børn om internettet.
»Danske forældre er gode til at tage en dialog med deres børn om f. eks. trafik og sex. Vi ved, børn bruger nettet på en anden måde end deres forældre. Tiden er inde til, at forældrene sætter sig ind i den verden, som deres børn udforsker på nettet,« siger Lars Monrad-Gylling.
Kampagnen modtages positivt af Det kriminalpræventive Råd og Red Barnet:
»Vi ved, at der foregår alvorlige og kriminelle aktiviteter på nettet, som for eksempel trusler og hæleri. Selvom de fleste børn kun har positive oplevelser på nettet, er det vigtigt at forældrene sætter sig ind i nettets mange muligheder, så de kan tage en snak med børnene om de faldgruber, der også er,« siger Anna Karina Nickelsen, sekretariatschef i Det Kriminalpræventive Råd.
IT-Brancheforeningens kampagne er en del af EU-projektet SAFT (Safety Awareness Facts and Tools), hvor også Sverige, Norge, Irland og Island medvirker.
Tipsene kan findes på foreningens hjemmeside www.itb.dk.