Debatten om fremtidens kommunikations-standarder for det intelligente hjem kan ifølge danske Develco sammenlignes med en diskussion om, hvorvidt der kun skal være plads til Citroëner på de globale landeveje. Teknologichef Poul Eriksen fra Develco mener at debatten er kørt helt af sporet.
»På verdens veje fungerer det fint med at have mange forskellige slags biler kørende ved siden af hinanden, og på ganske samme måde vil der i fremtidens intelligente hjem også være plads til mange forskellige kommunikations-standarder. Det afgørende er, at vi alle sammen følger de samme færdselsregler,« siger han.
Hos Elsparefonden har man eksempelvis lagt sig fast på Z-Wave som en fælles standard for trådløs kommunikation i hjemmet. Men Develco er ikke så sikker på, at Z-Wave er den rigtige hest at satse på.
»I lang tid har Elsparefonden været på banen med promovering af Z-Wave, som teknisk set fungerer udmærket, men da det ikke er en åben standard, har den svært ved at slå igennem globalt. Selv oplever vi til eksempel stor efterspørgsel fra førende europæiske virksomheder og organisationer på den åbne standard ZigBee,« siger Kresten Nørgaard, direktør i Develco.
Han mener at det handler om at bygge bro mellem standarderne ved hjælp af uvildige løsninger, baseret på fletteregler og anden grundlæggende »trafiklovgivning«. Det danske firma er selv med i et netværk, hvor man arbejder med at bygge bro og integrere integrere standarderne ZigBee, Z-Wave og IO Homecontrol.
»Fremtidens intelligente hjem er lige om hjørnet, og om det er Audi, Citroën eller Skoda, der holder ude foran hoveddøren, vil være ligegyldigt. Det vigtigste er, at vejen fra A til B er sikker og tryg i begge retninger,« siger Kresten Nørgaard.