Trods spejlede systemer i tre datacentre har IBM Danmark fortsat ikke held til at sikre kunderne en passende oppetid.
I fredags oplevede en del af IBMs store kunder et nyt nedbrud - kun få uger efter det voldsomme og mange timer lange nedbrud på datacentret i Brøndby 9. april.
Fredagens nedbrud var af betydelig kortere varighed, nemlig en halv time, men det var dog mere end nok til at give problemer hos Danske Bank, der i forvejen har haft en del it-mæssige udfordringer i forbindelse med fusionen med den finske Sapo Bank. Ifølge en udmelding fra IBM Danmark var der tale om en fejl på en gateway-switch, mens IBMs centrale netværk angiveligt ikke var berørt.
»Nogle kunder havde på grund af hardware-fejlen ikke adgang til deres data, ligesom Danske Bank oplevede problemer med adgang for internationale kreditkort og manglende adgang til bankens pengeautomater i Finland og Irland. Den fejlende Gateway access switch blev erstattet af en backup switch, og derefter havde kunderne igen adgang til deres data,« hedder det i meldingen.
IBM hævder videre, at fredagens nedbrud ingen sammenhæng havde med de problemer, IBM oplevede den 9. april, da der var tale om en helt anden type hændelse.
Imidlertid oplyser man hos ATP, der er en anden af de store virksomheder, der har outsourcet driften af it-systemerne til IBM, at det var de samme systemer, der blev berørt ved begge nedbrud.
»Vi kunne ikke konmme i kontakt med vores it-systemer i en periode af cirka en halv times varighed,« fortæller it-direktør Per Kjærsgaard Rasmussen, ATP.
Han forklarer videre, at det seneste nedbrud ikke har medført yderligere tab for ATP, ud over hvad der kan henregnes under tabt arbejdsfortjeneste.
Mejerigiganten Arla, der ved det store IBM-nedbrud 9. april blev så hårdt ramt, at det tørlagde flere detailbutikker rundt omkring i landet for mælk, har til gengæld ikke været berørt af det seneste nedbrud, oplyser selskabets pressetalsmand Theis Brøgger til ComON.