Markedet for CMS-løsninger er på vej mod en hurtig udrensning. I 2002 var der 87 seriøse leverandører på markedet. Året efter var tallet mere end halveret til 42, og i den netop ofentliggjorte udgave af BNP Consultings CMS Benchmark 2005, er tallet faldet yderligere til 37.
Og den vej vil det fortsat gå i de kommende år, og konsolideringen vil især gå ud over de lokale danske producenter, lyder vurderingen fra Lars Pedersen, teknisk direktør i BNP.
»I øjeblikket er der 12 af det vi vil kalde seriøse danske producenter af CMS-systemer. For at man skal have en bæredygtig CMS-forretning i Danmark skal vi ned i et niveau på omkring 5-7 selskaber. Det vil sige en halvering,« siger Lars Pedersen.
De seneste par år har flere danske producenter måtte give op. Blandt andet måtte Handshake Technologies, der stod bag systemet Helium, give op i foråret 2004. Året før måtte CMS-huset Web500 samme vej. Siden hen er Web500 dog genopstået efter, at Nordjyske Medeier trådte til med ny kapital.
Trods lukningerne holder flere af de danske producenter endnu liv i butikken. Men kigger man på regnskabsbøgerne for de syv største danske CMS-producenter, vidner det om, at det ikke just er massive overskud, der præger selskaberne. Kun to ud af syv laver overskud på mere end et par hundrede tusinde kroner. Og det vil føre til det førnævnte udskillelesløb i de kommende år.
»Konsolideringen er ikke gået helt så hurtigt, som vi forventede, men det skyldes at mange af de små danske leverandører i øjeblikket bliver holdt nærmest kunstigt i live, fordi de lever af at lave tilretninger til de systemerne hos deres eksisterende kunder,« siger Lars Pedersen.
Også blandt de danske leverandører aner man et kommende blodbad i branchen.
»Ser man på systemer til mellemstore og helt store virksomheder, så er det vores forventning, at der om få år kun vil være plads til ti leverandører på det danske marked. Og det inklusive udenlandske,« siger Andreas Johannsen, der er kommunikationschef i Synkron.
I øjeblikket er der mange leverandører holdt i live at kundernes behov blot har været et velfungerende publiceringssystem. Men på sigt er den ydelse ikke nok.
»Det har været fint for de fleste kunder indtil nu. Men i takt med, at CMS-systemet kommer mere og mere ind under huden i virksomheden, stiger kravene til de funktioner, som kunderne har behov. I det spil er det ikke alle, der kan være med,« mener Andreas Johannsen.