Internet-giganten AOL har bestilt den første "European Cyberstudy" hos analysefirmaet Roper Starch. Undersøgelsens resultater er opsigtsvækkende; blandt de europæiske online-brugere mener hver anden, at Internet er en uundværlig del af deres liv, og 62 pct. siger at Nettet har forbedret deres liv.
AOL er ikke så kendt på disse breddegrader, og firmaet er da heller ikke særlig interesseret i, hvad danskere, svenskere eller nordmænd mener om Nettet; undersøgelsen er kun foretaget i Frankrig, Tyskland og England, som - tilfældigvis - også er de lande, hvor den amerikanske Internet-udbyder har etableret sig i Europa.
Så etiketten "European Cyberstudy" skal nok læses med forbehold. Men tilbage til undersøgelsen. Roper Starch spurgte også, hvad man helst vil tage med på en øde ø; en telefon, et fjernsyn eller en pc med Internet-adgang (analysefirmaet mente åbenbart ikke, at hverken bøger eller aviser var værdige til at komme med på listen). Hele 62 pct. ønskede sig en Internet-opkoblet pc som partner på den øde ø.
Undersøgelsen bruger ikke betegnelsen Internet-brugere, men forbrugere, hvilket antyder, at AOL ikke mindst tænker på muligheden for at afsætte varer over Nettet. Og online-giganten kan glæde sig; hele 40 pct. har handlet elektronisk flere gange, mere end halvdelen har handlet mindst én gang, og 68 pct. har i det mindste informeret sig om produkter på Nettet.
(Kilde: Telepolis)