Der er meget store forventninger til iPad-avisen The Daily, som er udgivet af ingen ringere end mediemogulen Rupert Murdoch. Der er tale om en global avis, der skal udkomme hver dag og leveres direkte til iPad.
Det var ventet at Rupert Murdoch og Steve Jobs ville præsentere The Daily allerede i starten af december, hvor milliardæren Richard Branson også gik i luften med sit iPad-magasin Project, men det blev ikke til noget.
Det menes at forsinkelsen kan skyldes problemer med den nødvendige opdatering af iOS, som skal sørge for at avisindholdet kan leveres automatisk til tavlecomputeren.
Derfor var det ventet med spænding, at Rupert Murdochs søn James Murdoch skulle optræde i denne uge på Digital Living Design konferencen i München.
James Murdoch afslørede at The Daily bliver lanceret om to uger og prisen bliver som ventet 99 US-cent om ugen. Det ser ud til at The Daily i første omgang kun bliver lanceret i USA.
News Corporation har dog ikke opgivet ideen om en global udgivelse, men der skal udvikles landespecifikke apps med indhold, der er skræddersyet til de forskellige lande – og det kommer altså åbenbart til at tage længere tid.
Der er ansat 120 journalister, som skal producere artikler til avisen. James Murdoch fortæller at avisen skal producere ”rigtige historier, ikke hastigt noterede tweets”.
Rupert Murdoch har tidligere forsøgt sig med at bygge en betalingsmur rundt om den hæderkronede britiske avis Times og søndagsudgaven Sunday Times, og selvom trafikken faldt med 90 procent, bliver det alligevel regnet som en succes. Ifølge avisens egne tal har omkring 105.000 læsere betalt for at komme forbi betalingmuren.
Derfor mener News Corporation, at betalingsmodellen også kan fungere med The Daily. James Murdoch ville ikke rykke ud med konkrete tal for selskabets salg af digitale medier, men han sagde dog at printmedier efterhånden kun udgør 15 pct. af koncernens omsætning.
James Murdoch fortalte også, at de betalende Times-læsere i gennemsnit tilbringer 30-40 minutter bag avisens betalingsmur.
Han betegnede politikere og regulerings-myndigheder som ”en risiko” og fortalte at man forsøger at finde en model sammen med Google, der skal kompensere medieselskaber for indekseringen af deres artikler i søgemaskinen.
New York Times er også ved at bygge en betalingsmur, og her har man lavet et smuthul, så det fortsat er muligt at springe fra Google og læse artiklerne gratis.