Artikel top billede

Murdochs iPad-avis kommer om to uger

Mediemogulens søn afslører at den længe ventede avis er lige på trapperne.

Der er meget store forventninger til iPad-avisen The Daily, som er udgivet af ingen ringere end mediemogulen Rupert Murdoch. Der er tale om en global avis, der skal udkomme hver dag og leveres direkte til iPad.

Det var ventet at Rupert Murdoch og Steve Jobs ville præsentere The Daily allerede i starten af december, hvor milliardæren Richard Branson også gik i luften med sit iPad-magasin Project, men det blev ikke til noget.

Det menes at forsinkelsen kan skyldes problemer med den nødvendige opdatering af iOS, som skal sørge for at avisindholdet kan leveres automatisk til tavlecomputeren.

Derfor var det ventet med spænding, at Rupert Murdochs søn James Murdoch skulle optræde i denne uge på Digital Living Design konferencen i München.

James Murdoch afslørede at The Daily bliver lanceret om to uger og prisen bliver som ventet 99 US-cent om ugen. Det ser ud til at The Daily i første omgang kun bliver lanceret i USA.

News Corporation har dog ikke opgivet ideen om en global udgivelse, men der skal udvikles landespecifikke apps med indhold, der er skræddersyet til de forskellige lande – og det kommer altså åbenbart til at tage længere tid.

Der er ansat 120 journalister, som skal producere artikler til avisen. James Murdoch fortæller at avisen skal producere ”rigtige historier, ikke hastigt noterede tweets”.

Rupert Murdoch har tidligere forsøgt sig med at bygge en betalingsmur rundt om den hæderkronede britiske avis Times og søndagsudgaven Sunday Times, og selvom trafikken faldt med 90 procent, bliver det alligevel regnet som en succes. Ifølge avisens egne tal har omkring 105.000 læsere betalt for at komme forbi betalingmuren.

Derfor mener News Corporation, at betalingsmodellen også kan fungere med The Daily. James Murdoch ville ikke rykke ud med konkrete tal for selskabets salg af digitale medier, men han sagde dog at printmedier efterhånden kun udgør 15 pct. af koncernens omsætning.

James Murdoch fortalte også, at de betalende Times-læsere i gennemsnit tilbringer 30-40 minutter bag avisens betalingsmur.

Han betegnede politikere og regulerings-myndigheder som ”en risiko” og fortalte at man forsøger at finde en model sammen med Google, der skal kompensere medieselskaber for indekseringen af deres artikler i søgemaskinen.

New York Times er også ved at bygge en betalingsmur, og her har man lavet et smuthul, så det fortsat er muligt at springe fra Google og læse artiklerne gratis.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Test Manager

TOPdesk Danmark A/S

Konsulentchef

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2025
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere