Ser vi fem år frem i tiden domineres mobilmarkedet af skræddersyet mobiltelefoni med et hav af valgmuligheder, når det gælder mobiltjenester.
Det vurderer analyseselskabet ARC Group, som netop har publiceret en rapport om fremtidens mobiltelefoni.
En fremtrædende tendens er den stigende efterspørgsel på mobiltelefoner, som allerede nu gør sig gældende. Ifølge rapporten vil væksten fortsætte de kommende fem år. Det betyder at 770 millioner mobiltelefoner har fundet vej ud i verden i 2009.
For tiden er væksten i salg af mobiltelefoner på 16 procent, men den høje vækst forventes dog ikke at holde niveauet de kommende år. ARC Group spår en vækst på 10 procent i 2005.
I Europa vil størstedelen af væksten stamme fra eksisterende mobilkunder, der ønsker at bytte ældre mobiltelefoner ud med nye modeller med flere funktioner og tjenester, skriver norske nettavisen.
De nye funktioner baseres på næste generations mobilnetværk som Edge og UMTS, der giver mulighed for hurtigere overførsel af data via mobilen. Edge står for Enhanced Data for GSM Evolution, og tilbyder hastigheder på op til 384 kbps, men den faktiske hastighed er typisk noget lavere.
UMTS står for Universal Mobile Telecommunications System, og giver i teorien dataoverførselshastigheder på op til 2 Mbps. UMTS er blevet kaldt mobilkommunikationens svar på bredbånd.
Den teknologiske side af mobilkommunikationen er således i rivende udvikling, og interessen for nye mobiltjenester er allerede stor i asiatiske lande som Japan og Sydkorea. Derimod er europæerne svære at få med på 3G-bølgen. Det er ifølge ARC Group mobiloperatørernes næste udfrodring.
»Selv om teknologien er kraftigt forbedret, har mobil-leverandørerne stadig en udfordring foran sig, som går ud på at finde den rette balance mellem pris, design, ydelse og samspil for at få folk til at bruge de nye tjenester,« siger seniorkonsulent hos ARC Group, David McQueen.
Han mener, at mobilproducenternes opgave er at forstå målgrupperne bedre, og skræddersy mobiltelefontjenesterne til den enkelte. Ifølge McQueen bør operatørerne ændre markedsstrategien fra profilering af mobiltelefoniens teknologiske fordele, og i stedet fokusere på tjenesternes brugsmuligheder.