Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at kæderne har overtrådt markedsføringslovens § 2 om vildledende markedsføring.
Forbrugerombudsmanden har i vinteren 2004/2005 hver uge har undersøgt kædernes priser i tilbudsaviser, butikker og på internettet og man mener at have fået bekræftet mistanken om, at der er problemer på området.
»Løfter om store besparelser har indflydelse på forbrugernes valg i købssituationen, og derfor er det helt afgørende, at de oplyste besparelser er til at stole på, og at før-priserne udgør et reelt sammenligningsgrundlag. Undersøgelsens resultater er nedslående, særligt fordi jeg allerede i 1997 - revideret i 2002 - udsendte en vejledning på området, så ingen burde være i tvivl om reglerne,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen i en meddelelse.
Efter markedsføringsloven skal en virksomhed kunne dokumentere, at oplysninger om for eksempel besparelser og før-priser, er korrekte, og at disse afgives på den rigtige måde. Forbrugerombudsmanden finder ikke, at han har modtaget den fornødne dokumentation herfor.
Overtrædelse af markedsføringslovens § 2 kan straffes med bøde, og det er nu politimestrene i de enkelte politikredse, der skal tage stilling til, om der skal rejses sigtelse i sagerne.