Softwarehusene har indgået et partnerskab, der indebærer, at shopServers førende internetshop-løsning nu bliver en integreret del af SiteCores CMS-løsning.
Dermed kan de to selskaber - som ifølge virksomhederne nogle af de første i verden - præsentere et fælles standardprodukt til at administrere og opbygge websites med fuldt integreret e-handelsløsning.
Tidligere har selskaber, som ønskede en e-shop, været nødt til at investere i en internetshop og derefter bygge et administrationssystem til websitet helt fra bunden for at integrere det ordentligt. Det er en bekostelig affære og en ufleksibel løsning. Med samarbejdet kan e-handelsløsningens forskellige elementer placeres hvor som helst på websitet uden problemer, idet shopServers løsning og SiteCores CMS-løsning bygger på Microsofts .Net-platform. Brugen af åbne standarder som XML muliggør ligeledes nem integration til andre backoffice systemer, eksempelvis ERP og CRM, argumenteres der for ideen bag samarbejdet.
Med det nye produkt går de to danske virksomheder efter at tage markedsandele fra internationale giganter som blandt andre Microsoft og IBM, der er de umiddelbare konkurrenter på markedet. Kunderne til de to danske selskabers løsning skal nemlig findes blandt meget store selskaber som strategisk gør brug af e-handel i deres forretning.
»Vi har flere gange med vores hidtidige løsning vundet kontrakter foran IBM Websphere, simpelthen fordi vi var mest attraktive også rent prismæssigt. Derfor er vi også stærke i troen på, at vi nu sammen kan tage flere markedsandele fra de store spillere - med en væsentlig forøgelse af vores omsætning til følge,« siger shopServer Internationals administrerende direktør Kim Nielsen og fortsætter:
»I high-end segmentet for avancerede e-handelsløsninger er vi efterhånden en væsentlig spiller. Med vores nye fælles produkt kan vi give kunderne en bedre løsning, end de ville få ved en stor forkromet løsning købt hos de store spillere. Samtidig kan vi tilbyde det til maksimalt en tredjedel af prisen, fordi løsningen ikke skal bygges fra bunden. Det reducerer samtidig udviklingsperioden.«
I kraft af partnerskabet bliver shopServers e-commerce software udbredt til hele Norden via SiteCores partnernetværk. Samtidig bliver SiteCores CMS-løsning introduceret i Japan via shopServers distributør og i England via shopServers datterselskab.
»Vi har en klar international strategi, og Japan og England er meget spændende markeder for os i den henseende. Vi vil opnå vores vækst via opbygning af internationale partnerskaber og distributøraftaler,« fortæller administrerende direktør i SiteCore, Michael Seifert.
I 2002 indgik SiteCore desuden et strategisk partnerskab med den tyske gigant Software AG, som indebærer at selskabets CMS-løsning i 2003 og 2004 bliver introduceret på markederne i alle de nordiske lande, Tyskland og Baltikum og derefter USA.