Sådan bruger Dell alle ansatte til at hjælpe sure kunder på nettet

Sælgere, receptionister og supportere. Alle Dells medarbejdere kan hjælpe sure kunder på sociale medier.

Hvis Dell-kunder bliver kontaktet over sociale medier, fordi de har ytret sig om deres isenkram, så er det ikke nødvendigvis kundeservicemedarbejdere, der henvender sig.

"Det kan være en sælger, det kan være en receptionist. Det kan være alle," forklarer Anja Monrad, executive director ved Dell og globalt ansvarlig for consumer og small business.

Dell er blandt de firmaer, der er mest kendt for at bruge sociale medier til at føre en dialog med kunden. Firmaet har en række medarbejdere i deres kundeservice, der har som fast opgave at overvåge de sociale medier og hjælpe kunder ad dén vej, men Dell vil gerne have alle medarbejdere til at hjælpe.

"Det er fantastisk at have en masse medarbejdere, der allerede er vant til at være på Facebook og Twitter, til at tage hånd om kunderne," siger Anja Monrad.

Derfor tilbyder Dell alle medarbejdere et frivilligt kursus i, hvordan de kontakter kunder på sociale medier. Træningen skal sikre, at dialogen mellem Dell og kunden altid er professionel.

"Vi har et træningsprogram med forskellige niveauer. Vi har et basisniveau og hvis medarbejderen får lyst til at fortsætte, så er der flere og flere ting, man får lov til," beretter Anja Monrad.

Det betyder også, at Dell-medarbejdere kan bruge deres personlige Facebook-profil til at kontakte kunder. Grundregelen er dog, at Dell-medarbejderen altid skal oplyse, at vedkommende er ansat ved Dell, oplyser Anja Monrad:

"Det er de 10 magiske ord: "Det er mit navn, det er dér, jeg kommer fra."

Derudover må medarbejderen aldrig bede om følsomme oplysninger ude i det fri. Derfor skal Dell-medarbejderen altid gå fra en offentlig samtale, eksempelvis på Twitter eller en åben Facebook-profil, til en lukket samtale, hvis kunden skal udveksle sagsnummer, telefonnummer eller lignende.

Ved træningsprogrammet lærer medarbejderne desuden at håndtere dét overvågningsprogram, som Dell benytter. Det hedder Radian6 og er det mest kendte og dyre system til at overvåge og håndtere klager på sociale medier. Med Radia6 kan Dell overvåge nettet ud fra en række parametre, eksempelvis ord og sprog. Samtidig kan Dell frasortere annoncer, eksempelvis folk som sælger deres gamle Dell-maskine.

Radian6 har samtidig et system til håndtering af kundesagerne. Hvis en Dell-medarbejder kontakter en kunde omkring et problem, som Dell-medarbejderen ikke selv er udlært til at håndtere, kan medarbejderen give kundens sag videre til den rette person i Dell. Dét hjælper Radian6 med.

Anja Monrad oplyser, at deres danske kundeservice er blevet forbedret, efter selskabet for et år siden blev hængt ud i DR1-programmet Kontant. Under et interview værten Kåre Quists interview med direktøren, afbrød han interviewet, fordi hans mobil ringede ham op. Dén sag gik landet rundt.

Et af problemerne har været, at Dell skulle kontaktes gennem email, og at medarbejderne ikke talte dansk. Nu har Dell oprettet en telefonsupport, fortæller Anja Monrad, og genbesat danske stillinger kundeservice-afdelingen.

"Vi har måske været for langsomme tidligere til at reagere på disse sager," siger Anja Monrad.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering