Artikel top billede

Facebook trækker i arbejdstøjet

Facebook satser stort på virksomhederne. Danske ScanJour har gjort både positive og negative erfaringer med de nye funktioner til firmasider.

Den 10. marts afsluttede Facebook testfasen for det nye layout til sine Facebook Pages, der typisk bruges af firmaer, foreninger og offentlige personer – alle sider er nu overført til det nye layout. Facebook lægger ikke skjul på, at man gerne ser at mange virksomheder flytter deres hjemmeside over på denne platform. De nye funktioner er dermed også et forsøg på at gøre det mere interessant at opbygge en firmaside på Facebook.

En af de danske virksomheder som har valgt at oprette en Facebook-side for at komme i kontakt med kunderne er it-firmaet ScanJour, der sælger systemer til elektronisk arkivering og dokumenthåndtering. Her har man også meget hurtigt taget den nye funktionalitet i brug.

”Når man opretter en side, kan man vælge mellem seks kategorier og det har ScanJour valgt at udnytte ved både at oprette en ”company” side og to ”fictional characters” Herbert Hjerteknuser og Søde Sussi,” fortæller Betina Cramer, der er marketing-konsulent hos ScanJour.

De to figurer er hovedpersonerne i en ny film, som virksomheden netop har lanceret på sitet nemarkivering.dk.

”Facebook spiller en vigtig rolle i lanceringen af det nye site, ligesom det sociale medie vil blive brugt aktivt i markedsføringen af det årlige kundeseminar,” siger hun til ComON.

Foruden en række ændringer i det grafiske design – billedgaleriet i toppen, et mindre profilbillede, nye navigationsmuligheder – er der også kommet en række nye funktioner for administratorer af firmasider.

Den enkelte administrator kan fremover vælge mellem at publicere indhold på siden i sit eget navn eller i firmaets navn. Hvis man vælger at overtage firmaets rolle, er der en række nye muligheder.

En Facebook-side kan eksempelvis ”synes godt om” en anden side, og dermed abonnere på kommende statusopdateringer. En Facebook-side kommer dermed til at fungere som en normal bruger på Facebook og kan altså f.eks. efterlade kommentarer på andre sider.

”Det er smart, at en Facebook-side kan ”synes godt om” en anden side og på den måde koble til andre virksomheders indhold samt via abonnementer følge aktiviteter hos partnere og kunder. Det vil ScanJour i stigende kraft gøre brug af ligesom funktionen ”view insights” er et spændende marketing-initiativ,” siger Betina Cramer.

Her kan en virksomhed nemlig se statistik og analysere den trafik, der har været på sitet f.eks. i forhold til antal kommentarer og nye fans. De oplysninger indikerer, hvor der er størst interesse, hvilket virksomheden kan bruge efterfølgende i forhold til, hvad der skal fokuseres på produktmæssigt og kommunikativt.

I admin-systemet er der nu en ny newsfeed, hvor man kan se alle meldinger i kronologisk rækkefølge. Det kan jo eksempelvis bruges til at holde øje med konkurrenterne på Facebook.

En anden vigtig nyhed er, at administratorer nu kan vælge at få tilsendt en besked når det sker noget nyt på den pågældende Facebook-side – enten som en besked til den private Facebook-konto eller en e-mail.

Facebook har fået over 2.000 kommentarer til de nye funktioner – både positive og negative.

”Som alle first-movers oplever ScanJour et par udfordringer. Blandt andet er funktionen til at foreslå en side til andre problematisk, hvilket gør en af de indledende øvelser, nemlig at skaffe fans til siden, mere besværlig. Desuden er det ikke offentligt, hvem der synes om ScanJour – og det er absolut ingen hemmelighed, da et af målene for ScanJours tilstedeværelse på Facebook er åbenhed og dialog,” siger Betina Cramer.

En meget konkret erfaring er, at man nu som administrator kan vælge mellem at være sig selv på Facebook eller overtage virksomhedens identitet. Her skal man ifølge ScanJours Facebook-ansvarlige holde hovedet koldt, så man ikke får blandet privatliv og arbejde sammen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere