Kamp om Xbox-distributionen i Danmark

Giganten Actebis udfordrer Bostons Xbox-distribution

Actebis udfordrer konkurrenten Boston Distribution på Xbox-markedet med en udmelding om, at Actebis vil tage markedsandele fra Boston. Tidligere har Boston Distribution haft eneagenturet på Xbox i Danmark, men for et år siden fik Actebis også en distributionsaftale med Microsoft om distribution af deres spilkonsol.

»Man vil se, at Actebis som på alle områder går efter at være nummer et,« siger Claus Holm, der er Actebis’ nordiske produkt marketingmager for forbrugerelektronik.

Han vurderer, at Actebis har mellem 20 og 30 procent af det danske Xbox-marked fraregnet det salg, der går direkte fra Microsoft til blandt andet Elgiganten. Han vil ikke udtale sig om, hvor mange Xboxe Boston Distribution sælger, men medgiver dog, at hans andel af markedet er mindre.

»Jeg er ikke i tvivl om, at Bostons markedsandel er noget større,« siger Claus Holm.

Boston har det meste
Størstedelen er stadig på den oprindelige distributørs hænder. Boston Distributions administrerende direktør Christian Banzhaf vurderer overfor CRN, at han har mellem 80 og 90 procent af det danske marked.

»Vores Xbox-salg er gået voldsomt frem, og jeg tror ikke, at Actebis har fået fodfæste på det danske marked, for det virker ikke sådan,« siger Christian Banzhaf.

Han forklarer sin dominans på markedet med, at Xboxen står for mellem 10 og 15 procent af Boston Distribution samlede omsætning, mens Xbox kun udgør en lille del af Actebis’ forretning.

»Det er et spørgsmål om, hvor man har sit fokus. Actebis har meget at koncentrere sig om, så Xboxen er nok ikke vigtig for dem, på samme måde som den er vigtig for vores forretning,« siger Christian Banzhaf.

Bundler Xbox
Hos Actebis afviser Claus Holm dog, at det altid er en fordel med et snævret produktfokus.. Der er tit priskrig på Xbox hos forhandlerne, og det gør, at avancerne bliver små. Derfor er det bedre for forhandlerne at sælge en xbox sammen med andre produkter end at sælge den alene. Her kan Actebis tilbyde både tv og mediecentre sammen med xboxen.

»Xbox er interessant, fordi man kan bruge den til at lave mersalg. Jo mere man pakker sammen med Xbox, jo mere dækningsbidrag kan man få,« siger Claus Holm.

 

Få overblikket med ComONs nyhedsbrev. Tilmeld dig her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere