EasyMobiles tyske landechef har flere gange har afvist, at Aldis entré på det tyske marked for lavpris-mobiltelefoni skulle indebære en trussel mod det danske lavpriskoncept. Nu har piben dog fået en anden lyd. EasyMobile har sænket priserne med 37 procent, og selskabet indrømmer åbent, at konkurrencen fra Aldi nødvendiggjorde prissænkningen.
»Det er en kæmpe prissænkning, og det viser sig jo nu, at Aldi har været den trussel i Tyskland, som TDC hårdnakket har påstået, at de ikke var. Det er jo positivt at se, at TDC nu indrømmer, at jeg havde ret, og de tog fejl,« siger teleanalytikeren John Strand til ComON og tilføjer ironisk, at han ikke helt forstår, hvorfor TDC vælger at give Aldi gratis reklame ved at nævne selskabet i pressemeddelelsen.
John Strand fremhæver, at det tyske marked er benhårdt, og at priserne i Tyskland er styrtdykket, siden den efterhånden lange række af lavpris-mobilselskaber gjorde deres indtog. Derfor mener han, det er sandsynligt, at forholdene også vil påvirke TDC's andet tyske selskab - Talkline.
»Der er ingen tvivl om, at det prisfald, vi ser nu i Tyskland, også vil komme til at påvirke det TDC-ejede selskab Talkline, som i øjeblikket har 3,5 millioner kunder i Tyskland. Det er en benhård krig, og Talkline vil enten miste kunder eller blive tvunget til at sætte priserne ned, og det kan få konsekvenser, for Talkline har i dag en indtjeningsmargin på seks procent, og i Finland har vi set, at en margin for mobiloperatører nemt kan falde med 10 procent på et kvartal, så i praksis er der risiko for at Talkline bevæger sig i retning af røde tal,« siger han og vurderer, at der nu er sat et alvorligt spøgsmålstegn ved TDC's samlede tyske forretning.
»TDC sendte i går et tydeligt signal om, at der er problemer i Schweiz, og nu er spørgsmålet så, om problemerne også er på vej i Tyskland. Og måske viser det sig, at kapitalfondene har købt aktier i et selskab, hvor der pludselig vælter lig ud af skabet,« siger han.
Det har tirsdag formiddag ikke været muligt at få en kommentar fra TDC.