Helt tilbage i 2008 startede Google sit Native Client projekt for at give web-applikationer adgang til computerens fulde regnekraft. Nu har projektet passeret en vigtig milepæl, som Google fortæller i denne blog.
Native Client skal gøre det muligt for web-udviklere at udnytte cpu'ens regnekraft samtidig med, at web-applikationerne stadig kører i et beskyttet miljø. Google forsøger at kombinere den hastighed, som lokal programkode kan afvikles med, og den mobilitet og sikkerhed, som kendetegner web-apps.
Googles danske afdeling i Aarhus er kendt for at levere meget af den vigtige indmad i Google Chrome. Det er også her, der er hentet ekspertise til Native Client-projektet. Danske Christian Stefansen, der har en fortid hos både IBM og Microsoft og en Harvard-uddannelse i bagagen, er produktmanager på projektet.
Hvad skal det bruges til?
Google nævner som eksempel en fototjeneste på nettet, hvor brugerne skal have mulighed for at redigere deres billeder. Det kan gøres med en kombination af Javascript og server side processing, men det kræver at billeddata sendes frem og tilbage mellem browser og server, og det kan føre til lange ventetider.
Med Native Client kan selve den kode, der klarer billedbehandlingen, køres lokalt på computeren, og dermed er det ikke nødvendigt at sende billeddata til serveren over nettet.
Den nye version af Native Client, kaldet Arctic Sea, er nu indbygget i Chrome 10, der gik i betatest i sidste uge. Native Client er stadig deaktiveret i Chrome som standard, men kan aktiveres efter behov.
Google håber nu at udviklere vil tage teknologien til sig og begynde at udvikle Native Client-moduler. Denne kode bliver så afviklet lokalt på computeren, men den er låst inde i en sandkasse med begrænsede rettigheder.
Sammen med betaen af Chrome 10 har Google også udsendt en ny version af Native Client SDK'en, som bruger det nye plug-in-interface Pepper.