Sleipner og Fenris er to figurer fra den nordiske mytologi, men i fremtiden vil de to navne måske i stedet blive associeret med internettet.
Det japanske firma Fenrir er nemlig i færd med at sprede kendskabet til sin browser Sleipnir
.
Ifølge IDG så kan japanerne allerede fejre en markedsandel på hjemmemarkedet på cirka ni procent. Men i resten af verden er browseren forholdsvis ukendt.
De ting, der skal gøre Sleipnir mere kendt, er blandt andet muligheden for at tweake og ændre udseendet på browseren. Folkene hos Fenrir indrømmer gerne, at målgruppen især er avancerede brugere og nørder, der har brug for (lyst til) at personificere browseren.
Muligheden for at tilføje og ændre på funktionaliteten finder man allerede i for eksempel Firefox, men Sleipner er mere end en billig kopi, siger japanerne. De hævder blandt andet, at man aldrig vil opleve en nedgang i browserens præstation som følge af mange tilføjelsesprogrammer.
En anden hovedtanke med Sleipnir er muligheden for lynhurtigt at skifte den bagvedliggende motor. På den måde skulle det altid være muligt at se hjemmesider præsenteret, som de var tiltænkt af programmøren. Muligheden for at skifte mellem Firefox' og Explorers motor kan også tilføjes i Firefox, men hos Sleipnir følger funktionen med fra fødslen.
Sleipnir kan også køres fra en USB-stick.