De fleste danske virksomheder foretrækker at sende breve, faxe eller ringe, når de skal i kontakt med det offentlige. En ny undersøgelse viser at det kun er hver fjerde danske virksomhed, der benytter elektronisk selvbetjening på internet. Kun hver tiende bruger selvbetjenings-løsningerne hver dag.
Den nye undersøgelse fra Megafon, der er gennemført for Hewlett-Packard, viser også at 24 pct. ikke kender mulighederne for at betjene sig selv på nettet, mens 10 pct. synes det er for besværligt. Kun 36 pct. har en digital signatur, som er en forudsætning for at få adgang til mange tjenester.
»Danmark er et af de førende lande, når det gælder digitalisering. Undersøgelsen peger på, at der desværre stadig findes mange virksomheder, som ikke kender de utroligt mange, gode, digitale, offentlige tjenester, som kan hjælpe både små og store virskomheder til at opnå effektiviseringer i deres administration. Det er ærgerligt,« siger Peter Harder, chef for HP's salg til den offentlige sektor.
ToldSkat er den mest brugte offentlige tjeneste, fulgt af elektronisk fakturering og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.