Tinglysningen koster stadig bolighandlende formue

'I stedet for et papirløst system, har vi et system med meget store mægder papir,' erkender præsident for tinglysningsretten.

Man skal prise sig lykkelig, hvis man ikke står midt i en bolighandel i disse måneder. To en halv måned efter den digitale tinglysning gik i luften er der stadig massive problemer. Problemerne er så omfattende, at svartiden på tinglysningens support er steget fra 16 minutter den 6. november til 45 minutters ventetid på at komme gennem til en medarbejder den 12. november.

En del af henvendelserne går på københavnske ejerlejligheder der er registreret på en forkert matrikel. Systemet parrer simpelthen ejerlejlighedens matrikel med en forkert adresse. Det sker, når systemet henter oplysninger i Københavns Kommunes register over ejendomme der er opbygget anderledes end andre steder i landet.

"Men matrikelnummeret er korrekt, så man skal ikke være bange for at man har købt en forkert lejlighed," siger Sørup Hansen, der er præsident for tinglysningen til ComOn.

Sagerne med forkert adresse er dog i det mindste ikke blevet slettet af systemet. Det blev til gengæld 700 kladder i forbindelse med en opdatering. Tinglysningen og CSC der står for digitaliseringen af tinglysningen har ikke formået at genskabe alle de slettede kladder, så ejendomsmæglerne må oprette sagerne igen. Man skal gennem 21 skærmbilleder for at oprette en enkelt sag.

CSC betragter digitaliseringen af tinglysningen som vellykket. De mener ikke, at de store problemer skyldes den tekniske del af systemet. Det er da også korrekt, at det helt store problem med tinglysningen er, at virkeligheden ikke passer til systemet. Systemet bygger nemlig på den præmis, at folk bruger deres digitale signatur. Men kun 25 procent af befolkningen har en signatur. Derfor skal medarbejderne hos tinglysningen først godkende en analog fuldmagt, før ejendomsmæglerne kan få adgang til at underskrive skøder på deres klienters vegne.

"Det var et krav i kontrakten, at systemet blev baseret på, at borgerne ville bruge den digitale signatur," siger Fritjof Lind, der har stået for projektet for CSC til ComOn.

"Så derfor har vi naturligvis baseret systemet på den digitale signatur. Man kan også forestille sig, at flere får en digital signatur for at kunne bruge tinglysningen," siger han.

Men den tror ejendomsmæglere og advokater ikke på. Både formanden for Dansk Ejendomsmæglerforening og Formanden for Danske Boligadvokater oplever, at selv klienter med en digital signatur foretrækker, at deres erhvervsforsikrede boligrådgiver underskriver millionhandlerne på deres vegne. Dermed går en del af ideen med digitaliseringen af tinglysningen fløjten.

"Det er kommet bag på os, at så mange vælger fuldmagtsløsningen, og det betyder, at systemet ikke bliver brugt, som det var tænkt. I stedet for en papirløs løsning, har vi nu fået en løsningen med meget store mængder papir. Men det har vi taget til efterretning og placeret flere medarbejdere i fuldmagtsbehandlingen. Det gør selvfølgelig, at de mangler i selve tinglysningen," siger Sørup Hansen

En undersøgelse foretaget af Dansk Ejendomsmæglerforening i midten af oktober viser, at 81 procent af de 450 adspurgte ejendomsmæglere generelt oplever problemer med tinglysningen. Over 50 procent oplever, at systemer ofte eller aldrig fungerer. Efter ComONs afsløring, af det kaos der herskede i tinglysningen på det tidspunkt, er en del dog blevet forbedret. Men der er stadig problemer med netop fuldmagterne og ventiden på support, som også er de problemer ejendomsmæglerne i undersøgelsen fremhæver som de største. Både Sørup Hansen fra tinglysningen og Fritjof Lind fra CSC forsikrer dog, at problemerne vil være løst ved årsskiftet.

Problemerne koster bolighandlende tusindvis af kroner i renter på mellemfinansieringslån.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere