Man skal prise sig lykkelig, hvis man ikke står midt i en bolighandel i disse måneder. To en halv måned efter den digitale tinglysning gik i luften er der stadig massive problemer. Problemerne er så omfattende, at svartiden på tinglysningens support er steget fra 16 minutter den 6. november til 45 minutters ventetid på at komme gennem til en medarbejder den 12. november.
En del af henvendelserne går på københavnske ejerlejligheder der er registreret på en forkert matrikel. Systemet parrer simpelthen ejerlejlighedens matrikel med en forkert adresse. Det sker, når systemet henter oplysninger i Københavns Kommunes register over ejendomme der er opbygget anderledes end andre steder i landet.
"Men matrikelnummeret er korrekt, så man skal ikke være bange for at man har købt en forkert lejlighed," siger Sørup Hansen, der er præsident for tinglysningen til ComOn.
Sagerne med forkert adresse er dog i det mindste ikke blevet slettet af systemet. Det blev til gengæld 700 kladder i forbindelse med en opdatering. Tinglysningen og CSC der står for digitaliseringen af tinglysningen har ikke formået at genskabe alle de slettede kladder, så ejendomsmæglerne må oprette sagerne igen. Man skal gennem 21 skærmbilleder for at oprette en enkelt sag.
CSC betragter digitaliseringen af tinglysningen som vellykket. De mener ikke, at de store problemer skyldes den tekniske del af systemet. Det er da også korrekt, at det helt store problem med tinglysningen er, at virkeligheden ikke passer til systemet. Systemet bygger nemlig på den præmis, at folk bruger deres digitale signatur. Men kun 25 procent af befolkningen har en signatur. Derfor skal medarbejderne hos tinglysningen først godkende en analog fuldmagt, før ejendomsmæglerne kan få adgang til at underskrive skøder på deres klienters vegne.
"Det var et krav i kontrakten, at systemet blev baseret på, at borgerne ville bruge den digitale signatur," siger Fritjof Lind, der har stået for projektet for CSC til ComOn.
"Så derfor har vi naturligvis baseret systemet på den digitale signatur. Man kan også forestille sig, at flere får en digital signatur for at kunne bruge tinglysningen," siger han.
Men den tror ejendomsmæglere og advokater ikke på. Både formanden for Dansk Ejendomsmæglerforening og Formanden for Danske Boligadvokater oplever, at selv klienter med en digital signatur foretrækker, at deres erhvervsforsikrede boligrådgiver underskriver millionhandlerne på deres vegne. Dermed går en del af ideen med digitaliseringen af tinglysningen fløjten.
"Det er kommet bag på os, at så mange vælger fuldmagtsløsningen, og det betyder, at systemet ikke bliver brugt, som det var tænkt. I stedet for en papirløs løsning, har vi nu fået en løsningen med meget store mængder papir. Men det har vi taget til efterretning og placeret flere medarbejdere i fuldmagtsbehandlingen. Det gør selvfølgelig, at de mangler i selve tinglysningen," siger Sørup Hansen
En undersøgelse foretaget af Dansk Ejendomsmæglerforening i midten af oktober viser, at 81 procent af de 450 adspurgte ejendomsmæglere generelt oplever problemer med tinglysningen. Over 50 procent oplever, at systemer ofte eller aldrig fungerer. Efter ComONs afsløring, af det kaos der herskede i tinglysningen på det tidspunkt, er en del dog blevet forbedret. Men der er stadig problemer med netop fuldmagterne og ventiden på support, som også er de problemer ejendomsmæglerne i undersøgelsen fremhæver som de største. Både Sørup Hansen fra tinglysningen og Fritjof Lind fra CSC forsikrer dog, at problemerne vil være løst ved årsskiftet.
Problemerne koster bolighandlende tusindvis af kroner i renter på mellemfinansieringslån.