John Strand

John Strand fra Strand Consult er en af initiativtagerne til den første uafhængige WAP-portal, som findes på adressen www.wapportal.dk. Strand Consult er et konsulentfirma i København med medarbejdere i Oslo og Stockholm, der bl.a. beskæftiger sig med mobiltelefoni, software og finansprodukter. Wapportal.dk er et værktøj til alle brugere af WAP-mobiltelefoner, der gør det muligt at skræddersy en personlig kurv af informationer, som man kan få adgang til via WAP.

ComON: Hvordan og hvornår fik du ideen til Wapportal.dk?

Strand: Ideen til Wapportalen startede for over et år siden. Gennem mit arbejde har jeg på et meget tidligt tidspunkt fået et dybt kendskab til WAP-teknologien og dens muligheder og begrænsninger - denne viden lå så til grund for at jeg sammen med en række partnere kunne sammensætte et team der kunne udvikle og markedsføre en portal til brugere af WAP-telefoner. Baggrunden for portalen er, at vi ønsker at kombinere Internettets informationsmuligheder med mobiltelefonens frihed - vi kalder det mobil frihed og informationsfrihed.

ComON: SMS kan vel betragtes som forgængeren til WAP. I f.eks. Norge er SMS en stor succes, mens vi halter bagefter i Danmark. Bliver det samme tilfældet med WAP?

Strand: Ser man på udbredelsen af SMS i Norge i relation til Danmark viser vækstraterne, at Danmark følger de norske marked meget tæt. Forskellen på de to lande ligger ene og alene i at de danske teleselskaber har været utrolig sløve i udviklingen og implementeringen af tjenester til deres kunder, så sagt på en anden måde kan man sige, at Danmark kører med samme hastighed som Norge - vi kom bare 16 måneder senere fra start. På WAP-siden må vi desværre konstatere, at de danske selskaber gør en stor indsats for at historien gentager sig.

ComON: Kan du give nogle eksempler på tjenester, som man kan tilbyde gennem WAP?

Strand: Spørger man mobilbranchen, nævner de ofte bank, transport og aktier som succes-tjenester. Min holdning er, at mange af de tjenester, som branchen fremhæver, er tjenester til de virksomheder, som de nemmest kan sælge løsninger til. Personligt tror jeg, at nyheder, e-mail, spil og ting som f.eks. Ekstra Bladets massage-annoncer vil være succeser. Det, der er vigtigt, er at forstå at den information, som vi har brug for på WAP telefoner er information, som vi bruger, når vi bevæger os rundt i byen, landet og verden.

ComON: Der tales meget om WAP-baserede banktjenester. Tror du de bliver en succes? Eller vil mange være tilbageholdende med at udføre bankforretninger på deres mobiltelefon - det tog jo også nogle år, inden pc-bank systemerne slog igennem.

Strand: Bankforretning via WAP vil blive en stor succes. WAP-løsningerne vil i første omgang blive brugt til at se bevægelser på vore konti samt til at foretage betalinger med. De mere tunge ting som værdipapirhandel vil først komme til senere. Ser vi på Norge og Sverige bruger begge nationer i dag SMS-baserede bankløsninger i stor stil. Specielt i Norge er saldoforespørgsler en meget stor succes på SMS.

ComON: Er WAP sikker? Hvilke sikkerhedsprocedurer er indbygget i WAP, når man f.eks. udfører elektroniske transaktioner? Det har jo vist sig at GSM-systemet kan knækkes ...

Strand: Sikkerhedsstandarderne på WAP er stadig i sin barndom, omvendt har jeg en tro på at når bankerne går ind i udviklingen af WAP-løsninger, så har de en tro på, at de systemer, de bruger, er sikre. Den finansielle sektor lancerer ikke løsninger til kunderne før de er 200% sikre på, at løsningen er sikre. Omvendt har vi mange gange set, at der rundt om i verden er nogle super-hjerner, der kan knække selv de mest avancerede systemer - ok, det er en risiko, men det bør ikke betyde, at vi stopper udviklingen, som PBS gjorde med Dankortet.

ComON: Hvordan skal man kunne tjene penge på WAP-tjenester? Man kan jo ikke sende grafiske reklamebannere til mobiltelefonen, så det bliver vel svært at finansiere tjenester med reklamer?

Strand: Der er mange måder at tjene penge på WAP; den mest oplagte er, at teleselskaberne giver content-leverandører som f.eks. wapportal.dk andel i den airtime de genererer. Jeg tror, at de danske teleselskaber til at starte med ikke er interesserede i den løsning, da der ikke er tradition for at betale for content på Internet. Vi vil hurtigt se teleselskaberne blive delt op i to grupper: Dem der forsøger at skabe deres egne portaler med deres eget content og dem der går i samarbejde med virksomheder som wapportal.dk og andre tjeneste leverandører.

Hvem der får størst succes kan kun fremtiden vise, men vi tror at teleselskaberne ikke vil have succes med at udvikle deres egne portaler, fordi beslutningsprocesserne samt evnen til at tiltrække og fastholde medarbejdere er meget besværlig i Internet-verden. Telenor har lige mistet deres øverste WAP-ansvarlige, man kan spørge sig selv, hvilken betydning det får på såvel kort som lang sigt for Telenor´s WAP-kunder?

Ret beset er teleselskabere utroligt gode til at skabe teknologiske platforme, men drift af medievirksomheder som Internet og WAP-portaler er ikke deres stærke side og bliver det nok heller ikke i fremtiden.

Reklamer vil naturligvis også finde vej til mobiltelefonen, omvendt tror jeg at udviklingen vil ligne den, vi ser på Nettet, hvor bannerannonceringen langsomt tog fart.

ComON: Hvis jeg har en hjemmeside - hvorfor skulle jeg overveje at tilbyde informationer gennem WAP?

Strand: Meget enkelt: Om tre år er der flere, der vil have adgang til din side via en WAP-telefon end via en PC, omvendt skal du igen overveje, om den information, du ønsker at stille til rådighed, er værd at se på på en mobiltelefon, når dine kunder bevæger sig rundt i landskabet.

ComON: Omvendt, hvis vi tager den almindelige mobiltelefonbruger, hvad er incitamentet for at skifte til en WAP-telefon? Hvilket salgsargument ville du bruge overfor den normale forbruger?

Strand: Danskernes mobiltelefoner lever i snit i 1.8 år, så ser vi på dette og kombinerer den information med det faktum, at alle nye mobiltelefoner, som bliver solgt fra år 2001, understøtter WAP, så vil det give en masse brugere. Incitamentet for WAP kan sammenlignes med incitamentet for SMS - der er en naturlig funktion i din telefon, som du kan vælge at bruge eller vælge ikke at bruge, på samme måde som med SMS i dag.

ComON: Er WAP kun for folk, der allerede har pc og Internet, eller kan det også være med til at tiltrække nye brugere, som ikke tidligere har stiftet bekendtskab med Nettet?

Strand: Godt spørgsmål. Jeg tror, at ordet konvergens, det at tingene smelter sammen, bliver hovedtemaet i diskussionen om Nettet via pc og via WAP-telefoner. Det hedder ikke enten eller - det hedder både og. Produkter som unified messaging er en kombination af en hotmail og et mobilsvar der både kan accesses fra en mobiltelefon og via Nettet.

ComON: Hvilken rolle kan WAP spille i firmaets interne netværk, intranet? Kan det betale sig for virksomheder at udstyre alle medarbejdere med WAP-telefoner?

Strand: Inden for kort tid vil mange virksomheder gøre dele af deres websites WAP-tilgængelige, og løsningerne vil spænde fra information til kunder over adgang til dele af intranettet til integration med ERP systemer. Baggrunden er, at man kan få den information, man har brug for, der hvor man er. Inden for 12 måneder vil alle nye intranet løsninger understøtte WAP.

ComON: Endnu findes der kun meget få mobiltelefoner med WAP på markedet - hvornår tror du at det vil ændre sig?

Strand: Producenterne har gennem lang tid truet med, at "nu kommer telefonerne " - set fra vores plads er det, som kunderne har oplevet, meget værre end det, som man kender fra IT-branchen med at lancere løsninger lang tid før produkterne er der. Som det ser ud nu, vil telefonerne komme i større mængder omkring 2. kvartal 2000 og derefter går det meget stærkt.

ComON: Hvad er din prognose for WAP-teknologiens udbredelse? Hvor mange WAP-brugere og WAP-sites vil der være om fem år?

Strand: I dag er der ca. 800 millioner mennesker i verden med en fastnet telefon, ca. 160 millioner mennesker med adgang til Internet og mere end 300 millioner mennesker med en mobiltelefon. Om fire år er der flere mennesker, der har en mobiltelefon end en fastnet telefon, og flere der har adgang til Internet via en mobiltelefon end via en traditionel computer. WAP´s succes kommer nok primært af det faktum, at folk har en mobiltelefon der understøtter WAP fremfor at folk løber ind og køber en WAP telefon.

ComON: Hvad er fremtidsplanerne for Wapportal.dk? På din hjemmeside kan man læse, at I bl.a. tænker på e-mail og betalingstjenester ...

Strand: Wapportal.dk er et meget ambitiøst projekt, som jeg kun er en mindre del af. Jeg bidrager med viden omkring telemarkedet samt markedsføring af avancerede produkter mod konsumenter. Teamet bag Wapportal.dk har en plan, som på nuværende tidspunkt er temmelig gammel. I denne plan er der en række milestones, som vi til dato har nået. Næste store milestone er, at vi starter op i Norge og Sverige samtidig med at vore site kommer på engelsk. Mængden og typen af tjenester styres til dels af hvem der ønsker at udvikle løsninger til WAP, omvendt har vi allerede fået nogle markante danske virksomheder til at ændre deres WAP-planer, således at de kommer med nogle meget attraktive tjenester inden for kort tid.

ComON: Hvilken mobiltelefon bruger du selv?

Strand: Jeg har lige skiftet min Nokia 7110 ud med en Ericsson 320 som jeg er igang med at teste.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Advania Danmark A/S
    Hardware, licenser, konsulentydelser

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere