Google vil tilbyde beskyttelse mod fup-klik

Annoncører får mulighed for at undgå, at konkurrenter udnytter klik-baserede reklamer på Google til at tvinge deres udgifter i vejret.

Et system baseret på betaling per antal klik er mistænkt for at blive udnyttet af konkurrenter mod annoncører på Google. Det vil Google nu sætte en stopper for.

På Googles sider betaler annoncører nemlig ofte for hvert eneste klik på deres reklamer. Det kan udnyttes af konkurrenter, der klikker gentagende gange på en reklame, og dermed presser prisen for den i vejret.

I nogle tilfælde mistænkes konkurrenter endda for at have folk ansat til udelukkende at klikke på reklamer eller at have maskiner programmeret til at gøre det samme.

For at standse den udvikling vil Google nu give deres annoncører muligheden for at specificere hvilke IP adresser, der skal forhindres i at modtage reklamerne.

Google vil samtidig begynde at oplyse nærmere om, hvor mange penge annoncørerne kan spare på at filtrere fup-klikkeriet fra. Google vil også tilbyde et standard interface, hvor annoncører kan indrapportere fup-klik og efterspørge en undersøgelse.

Virksomheder, der sælger software-beskyttelse mod fup-klik, siger, at fænomenet er meget almindeligt i branchen. Ifølge Google udgør de falske klik dog under 10 procent af alle klik, og at selskabet ikke tager sig betalt for disse. Google betaler også annoncører tilbage for mistænkelige klik, men det sker ved mindre end 0,02 procent af alle klik, oplyser Google.

Både Google og Yahoo har indgået aftaler i retssager på området.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere