Google vil tilbyde beskyttelse mod fup-klik

Annoncører får mulighed for at undgå, at konkurrenter udnytter klik-baserede reklamer på Google til at tvinge deres udgifter i vejret.

Et system baseret på betaling per antal klik er mistænkt for at blive udnyttet af konkurrenter mod annoncører på Google. Det vil Google nu sætte en stopper for.

På Googles sider betaler annoncører nemlig ofte for hvert eneste klik på deres reklamer. Det kan udnyttes af konkurrenter, der klikker gentagende gange på en reklame, og dermed presser prisen for den i vejret.

I nogle tilfælde mistænkes konkurrenter endda for at have folk ansat til udelukkende at klikke på reklamer eller at have maskiner programmeret til at gøre det samme.

For at standse den udvikling vil Google nu give deres annoncører muligheden for at specificere hvilke IP adresser, der skal forhindres i at modtage reklamerne.

Google vil samtidig begynde at oplyse nærmere om, hvor mange penge annoncørerne kan spare på at filtrere fup-klikkeriet fra. Google vil også tilbyde et standard interface, hvor annoncører kan indrapportere fup-klik og efterspørge en undersøgelse.

Virksomheder, der sælger software-beskyttelse mod fup-klik, siger, at fænomenet er meget almindeligt i branchen. Ifølge Google udgør de falske klik dog under 10 procent af alle klik, og at selskabet ikke tager sig betalt for disse. Google betaler også annoncører tilbage for mistænkelige klik, men det sker ved mindre end 0,02 procent af alle klik, oplyser Google.

Både Google og Yahoo har indgået aftaler i retssager på området.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere