Et system baseret på betaling per antal klik er mistænkt for at blive udnyttet af konkurrenter mod annoncører på Google. Det vil Google nu sætte en stopper for.
På Googles sider betaler annoncører nemlig ofte for hvert eneste klik på deres reklamer. Det kan udnyttes af konkurrenter, der klikker gentagende gange på en reklame, og dermed presser prisen for den i vejret.
I nogle tilfælde mistænkes konkurrenter endda for at have folk ansat til udelukkende at klikke på reklamer eller at have maskiner programmeret til at gøre det samme.
For at standse den udvikling vil Google nu give deres annoncører muligheden for at specificere hvilke IP adresser, der skal forhindres i at modtage reklamerne.
Google vil samtidig begynde at oplyse nærmere om, hvor mange penge annoncørerne kan spare på at filtrere fup-klikkeriet fra. Google vil også tilbyde et standard interface, hvor annoncører kan indrapportere fup-klik og efterspørge en undersøgelse.
Virksomheder, der sælger software-beskyttelse mod fup-klik, siger, at fænomenet er meget almindeligt i branchen. Ifølge Google udgør de falske klik dog under 10 procent af alle klik, og at selskabet ikke tager sig betalt for disse. Google betaler også annoncører tilbage for mistænkelige klik, men det sker ved mindre end 0,02 procent af alle klik, oplyser Google.
Både Google og Yahoo har indgået aftaler i retssager på området.