Godt nok kan børn helt ned i trejde klasse bruge digitale læringsmidler, men der er stadig en masse hindringer for, at dynamiske websteder overtager den gode, gamle grundbog.
»Lærebogen er udviklet over 400 år, og nettet har været oppe i 20 år,« fortæller lektor Jens Jørgen Hansen fra Center for Videregående Uddannelse i Sønderjylland. Han har netop færdiggjort sin Ph.D.-afhandling om digitale læringsmidler.
Han inddeler digitale læringsmidler i to kategorier. Dem, der meget firkantet kan sammenlignes med gamle dages blok og kuglepen - det er skriveprogrammer, powerpoint og lignende.
De andre kan sammenlignes med skolebøgerne - det er for eksempel websider, der præsenterer et indhold og stimulerer til indlæring.
Selvom de digitale læringsmidler er dynamiske og kan hjælpe børn til at bearbejde og formidle deres læring, så mener Jens Jørgen Hansen, at grundbøgerne stadig er overlegne, når det gælder den mere strukturerede undervisning.
»Man skal have formålet for øje. Det lærebogen er god til er at udvikle en faglig systematik,« beretter Jens Jørgen Hansen.
Han fortæller samtidig, at lærerne han interviewede i sin forskning generelt ikke mente, at digitale læremidler kan erstatte skolebøgerne.
Hindringer på vejen kan desuden være, at skærmen har sværere ved at fastholde elevernes opmærksomhed.
»Det er utrolig let at klikke over i nogle andre vinduer,« fortæller Jens Jørgen Hansen. Det kan være, at vennerne på messenger er mere interessante end den tyske grammatik.
Derudover mangler mange skoler en ordentlig it-infrastruktur. Mangel på computere og personale, der kan sikre et stabilt system gør, at bøgerne er langt mere stabile.
Jens Jørgen Hansen understreger dog, at han ikke ved, hvad der vil ske af udvikling på området længere ud i fremtiden.