I løbet af de kommende to uger bliver alle Facebook-profiler skiftet over til et nyt design, som allerede fra i dag kan afprøves på www.new.facebook.com. Et af de helt centrale elementer i det nye design er en udvidet udgave af The Wall, en slags opslagstavle, hvor vennerne kan efterlade beskeder og billeder.
Det skulle nu være lettere at tilføje nye meddelelser, og opslagstavlen indeholder fremover også de små beskeder om brugernes aktiviteter, som mange bruger flittigt på tjenesten.
Facebook og konkurrenten MySpace, der ligeledes arbejder på et nyt design, forsøger at gøre profilsiderne mere overskuelige og rydde op i det rod, som præger mange profiler.
Mange Facebook-brugere har tilføjet tredjeparts-applikationer til deres profiler, og det kan hurtigt blive uoverskueligt. Det nye design bruger faneblade til personlige informationer, billeder og applikationer. En første test tyder dog på, at nogle mini-applikationer ikke fungerer med det nye design.
Generelt lover Facebook at brugerne får større kontrol med deres data og de oplysninger, der offentliggøres i profilen. Databeskyttelse er et følsomt emne for Facebook, som blev kritiseret sidste år for et værktøj, der samler informationer om brugernes aktiviteter på andre sites.