Når man er i udlandet, risikerer man, at mobilen suger løs på det mobile internet, hvis man glemmer af slå automatisk hentning af e-mail, podcast og så videre fra.
Derfor kunne det være en god idé med automatisk forbrugskontrol på mobilen, når man krydser den danske grænse.
Regning på 10.000 kroner
I går indførte Teila netop en automatisk forbrugsgrænse på for eksempel indholdstakserede SMS'er og spærring af indholds- og betalingstjenester.
Telia har derimod ikke planer om at lave en lignende sikring, når det gælder dataforbrug i udlandet, selvom de lige har haft en sag med en iPhone-bruger, der uforvarende kom til at bruge data i udlandet for 10.000 kroner.
Telia afviser at skulle have en del af ansvaret i den sag og afviser helt at tale om sagen, skriver Politiken.dk.
Ansvaret ligger hos den enkelte kunde
Jesper Korsskov, produkt- og marketingdirektør i Telia, siger til Politiken.dk, at det er op til den enkelte bruger at finde ud af, hvad man har brug for, fordi vi har meget forskellige behov, når det gælder dataforbrug i udlandet.
Kunder, der rejser meget i udlandet, vil ”bestemt ikke tage godt imod et operatørsat loft på deres forbrug”, lyder det fra Korsskov.
I forbindelse med lanceringen af loftet er Telia blevet kritiseret for at undlade at oplyse om en en potentielt kostbar ændring i afregningsýstemet for datatrafik, hvor hver enkelt logon på nettet koster minimum 100KB.