Elselskaber i fælles front: Åbne fibernet var en fejl

Elselskaberne vil droppe åbne net og i stedet selv styre indholdet med et nyt fælles brand.

Den 30. november er elselskaberne efter planen klar med et nyt fælles firma, der skal være platform for markedsføringen af fibernet til hr. og fru Danmark.

Selskaberne arbejder i disse dage intenst på at lægge de sidste detaljer på et nyt fælles brand, som kan promoveres i landdækkende tv-reklamer. Målet er et brand, der kan matche TDCs YouSee.

Netop TDC er en af årsagerne til, at elselskaberne har særligt travlt med at få forhandlingerne om det fælles firma færdiggjort så hurtigt som muligt. Det erkender to elselskabsdirektører, Niels Duedahl fra Syd Energi og Kim Frimer fra Energi Randers, overfor ComON.

Fejlsatsning
De medgiver begge, at TDCs overtagelse af DONGs fibernet har sat elselskaberne under yderligere pres. Elselskabernes hidtidige forretningsmodel med kun at stå for selve fiberforbindelsen og lade eksterne leverandører sælge selve indholdet til slutkunderne, er nu mere end nogenside en hæmsko.

”Åbne fibernet var en fejlsatsning”, siger Niels Duedahl til ComON.

Trods presset fra TDC tror han stadig, at elselskaberne i det nye fælles sats vil kunne konkurrere med ærkefjenden.

TDC har dog leveret en effektiv mavepuster mod elselskaberne, indrømmer Duedahl, for det lykkedes med DONG-handlen at holde elselskaberne væk fra nogle attraktive muligheder:

”TDC’s investering i DONGs fiberbet er et rent defensivt træk: Et indkøb, som TDC kun kan bruge til at genere konkurrenterne,” siger han.
Ifølge Niels Duedahl har TDC med DONG-handlen reduceret den mulige volumen i de indholdsaftaler, teleselskaberne er i gang med at indgå som fælles projekt.

”Selvfølgelig er det surt. De gør det for at kunne blokere for os – de har ikke noget at bruge det til selv,” siger han.


Fælles brand
Indholdsaftalerne om levering af tv-kanaler, internet og telefoni på elselskabenes fibernetværk er meget afhængige af den samlede volumen – jo flere potentielle kunder, jo billigere pakketilbud kan selskaberne skrue sammen.

”Stordriftsfordele på indhold er vildt vigtigt,” siger Kim Frimer fra Energi Randers.

Han står i spidsen for elselskabernes satsning på et fælles indholdselskab, og er travlt optaget af at forhandle de juridiske og kommercielle aftaler på plads, der vil gøre det muligt at samle elselskabernes forskellige del-ejede indholds-selskaber i eet fælles brand.

Hvor mange og hvilke indholdsselskaber, der vil blive involveret i det nye fælles brand, ønsker Frimer ikke at oplyse før lanceringen den 30. november.

Man kan dog roligt gå ud fra, at et selskab som Smile Content, der leverer diverse tv-pakker til forskellige elselskabers fibernet, vil være på listen. Smile er ejet af en række elselskaber i forening. Men firmanavnet er ikke ligefrem blevet verdensberømt hos hr. og fru Danmark.

”Min gamle mor i Varde ved ikke hvem Smile Content er. Der er så mange af de forskellige indholdsleveravdører, at det forvirrer forbrugerne,” siger Niels Duedahl.

I stedet for at lade Smile og andre indholdsleverandører markedsføre deres tv- og tele-pakker overfor de potentielle fiberkunder, har Syd Energi så at sige taget skeen i egen hånd. På elselskabets hjemmeside markedsfører man selv fiberindholdet, og Syd Energi står selv som afsender på alle tilbud om indhold på nettet – selvom det stadig er Smile Content, der er den egentlige leverandør.

Ifølge Niels Duedahl har den model været en stor succes, fordi den har gjort det muligt at at give et enkelt og overskueligt tilbud om fibernet med tv, telefoni og bredbånd.

No bullshit
Lektionen for elselskaberne er ifølge både Kim Frimer og Niels Duedahl, at den gamle model med åbne net simpelthen ikke tjener i elselskabernes interesse.

”I bakspejlet har det været en fejlsatsning at have åbne net, for det har udhulet de stordriftsfordelene, som vi skulle have haft,” siger Niels Duedahl.

Med det forbehold, at han sidder midt i forhandlinger med indholdsleverandører, og derfor ikke kan udtale sig så kategorisk, siger Kim Frimer omtrent det samme som Duedahl:

”Vi skal have et produkt, som vi selv styrer. Det er vigtigt for os at få produktionsenhederne (altså indholdsleverandørerne, red.) lagt sammen, og tilbyde kunderne et enkelt og ærligt produkt uden bullshit,” siger han.

Hvordan det bullshit-frie fiber-produkt kommer til at se ud, ved omverdenen, inden der er gået 14 dage.

Hvorvidt det fælles firma er nok for elselskaberne til, at de kan få deres fibernetværk gjort konkurrencedygtige med coax og kobber vil dog først stå klart senere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere