Ledige .com-domæner, som også er til at huske, bliver stadigt mere sjælne.
Det er meldingen fra domænekøbmanden Group NBT, der også ejer danske Speednames.
»Alle bogstavkombinationer mellem tre og fire bogstaver er væk. Det samme gælder alle generiske navne, det vil sige navne som "tøj", "clothes" og "menswear",« siger produkchef Mikkel Noesgaard til Jyllands-Posten.
Samme budskab møder man hos Scandinavian DesignLab, der rådgiver virksomheder, som leder efter et godt firmanavn.
»95 procent af de gode firmanavne er taget - mindst, så hvis det er et krav fra kunden, at der skal være en dot-com-adresse ledig, så er det fuldstændig styrende for den kreative proces. Man kan have de bedste navneidéer, men er det ikke muligt at registrere et firmanavn som dot-com og som varemærke, så er det irrelevant,« siger Anne-Mette Højland fra Scandinavian DesignLab til Jyllands-Posten.