Det er enhver byplanlæggers drøm at kunne følge byboernes færden rundt i gaderne ned til mindste detalje i real-tid. I København bliver denne drøm snart til virkelighed. Københavns Kommune har indgået et samarbejde med det berømte amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology om at skabe et gigantisk digitalt kort over byen, hvor alle københavnere kan følges som små prikker rundt på skærmen - ihvertfald hvis de har en tændt mobiltelefon.
Forskerne fra Senseable City Laboratory på MIT har udviklet et unikt system, der bruger data fra mobilnettet til at analysere, hvor mobiltelefonerne - og dermed deres ejere - befinder sig. Der er tale om anonymiserede data, og det skulle dermed ikke være muligt at spore den enkelte mobiltelefon-ejer. Men datastrømmen tegner et præcist billede af, hvordan menneskemasserne bevæger sig gennem byen, og det kan være nyttigt i forbindelse med fodboldkampe, koncerter og andre store begivenheder.
Den italienske hovedstad Rom er en af de første byer, som er ved at installere det dynamiske bykort. Her skal teknologien blandt andet bruges til at sende trafikadvarsler, men det skal også anvendes til planlægning af bus- og taxikørsel. Visionerne stopper ikke her. Ejendomsmæglere kan prissætte butikslokaler alt efter, hvor mange mennesker der passerer forbi hver dag, og turistmyndigheder kan følge med i, hvor mange der besøger byens attraktioner.
MIT samarbejder med teleselskabet Telecom Italia og det lokale bystyre om Real Time Rome projektet, men flere private virksomheder har også bidraget mod at få adgang til det dynamiske bykort. I København er blækket knap nok tørt på kontrakten mellem kommunen og MIT, og det er ikke afklaret endnu, hvilke teleselskaber der skal levere data til projektet. Men overborgmesteren har store forventninger til samarbejdet.
»Dette samarbejde placerer København i et unikt netværk af byer, der vil afprøve den moderne teknologis muligheder sammen med verdens bedste naturvidenskabelige universitet. Vi tror, at vores evne til at håndtere trafik og byplanlægning kan blive forbedret på kort sigt. På længere sigt er vores ønske at bruge teknologien til at skabe et bedre storbyliv,« siger Ritt Bjerregaard.
Det digitale kort over København skal vise befolkningens bevægelser og transportmønster og give nye muligheder for en bedre og mere avanceret trafikplanlægning.