It-konsulenter: It-konsulenter bruges i stigende grad til opgaver i både den offentlige og private sektor.
Det viser tal fra IT-Branchen, der fortæller om en tredobling i antallet af it-konsulenter fra 1995 til i dag, hvor der er anslås at være cirka 47.000 af slagsen. Historisk set går det godt.
Helt så rosenrød er konsulentverdenen ikke på den korte bane. Her er der ved at ske en opsplitning, som vil sende en hel gruppe ud af spillet.
Branchen spænder fra gigantiske konsulenthuse med massevis af kloge hoveder til en-mandsbutikker, der drives fra kontoret i villaen.
Væksten skyldes dog mest de store konsulentforretninger, hvilket der ifølge Flemming Poulfelt, professor i ledelse og management på CBS i København, er en helt naturlig forklaring på.
Det, der skiller fårene fra bukkene, formulerer han med et enkelt ord, er: Viden.
Han vurderer, at de, der sælger traditionelle it-tjenester, har det svært. Denne type opgaver samles i dag typisk under større centrale enheder.
Der, hvor guldet ligger, er hos den gruppe, som sælger specialviden.
"Både private firmaer og offentlige organisationer efterspørger i stigende grad helt specifikke videnområder til projekter, som de kun arbejder med sjældent eller en enkelt gang. Til de mere trivielle opgaver anvender man hellere outsourcing," siger CBS-manden.
Det udsagn kan de nikke genkendende til hos et af de store konsulenthuse.
"Hvis man vil overleve som et lille konsulenthus, skal man sørge for at specialisere sig i et helt konkret produkt og dække aspekterne omkring det," siger Peter Stentoft, der er konsulentdirektør i 7N.
Ikke hyldevarer
Selv om antallet af it-konsulenter på den lange bane har været stigende, har det siden 2010 været en branche, hvor skruen er blevet strammet alvorligt.
Og bakken er i de seneste år blevet stejlere for it-konsulentbranchen.
Den finansielle krise har betydet, at mange kunder har valgt at udskyde større it-projekter, ligesom konsulentbudgetterne generelt er blevet trimmet i takt med budgetstramninger.
En tredje årsag er globaliseringen, der i højere grad har åbnet øjnene for, at tingene ikke nødvendigvis behøves at blive skabt inden for Danmarks grænser, men snildt kan laves der, hvor timeprisen er lav.
Altsammen eksempler på, at det bliver stadig sværere at sælge almindelige hyldevarer. Der skal specialviden til.
"Der er gang i konsulentforretningerne rundt omkring, men det er samtidig en branche med hård konkurrence mellem aktørerne. Det betyder, at de mindre dygtige virksomheder ikke får lov til at overleve," vurderer han.
Han peger samtidig på, at virksomheder, der anvender denne type it-rådgivere, har fået hår på brystet.
"I dag er det svært for en konsulentvirksomhed at sælge varm luft eller ting, der ikke virker. Det gennemskuer kunderne med det samme. De har efterhånden fået erfaring med arbejdsformen," siger professor Flemming Poulfelt.
Rolig fremgang
Analysehuset IDC sætter hvert år tal på, hvordan det går i it-branchen.
2010 bød på en samlet vækst på 7,7 procent for det samlede it-marked i Danmark, men it-services, som konsulenterne falder ind under, er i samme periode kun vokset med 1,1 procent.
"Væksten i it-branchen kommer fra salget af mobile enheder," siger Anders Elbak, der er senior analytiker i IDC.
"Med hensyn til it-tjenester går det noget mere trægt. Det skyldes, at der er et stort prispres på projekter, og at medarbejdertunge virksomheder er længere om at komme op i gear," siger han.
Virksomhedens forudsigelser for 2011 og 2012 tegner dog en anelse lysere for konsulenterne.
IDC forventer således en vækst på 2,1 procent i 2011 og 2,7 procent i 2012 for it-services.