I dag behøver du hverken hyre en dyr web-designer eller fedte rundt med ubehjælpsomme hjemmesider, som mange af os gjorde for 10 år siden.
I stedet kan du med hjælp fra flere gratis internet-værktøjer selv designe professionelle hjemmesider.
Vi har taget et kig på nogle af dem, som vi selv ville bruge, hvis vi skulle lave en hjemmeside.
Wordpress - den lettere avancerede
Verdens mest kendte blog-værktøj hedder Wordpress.
Men det er meget mere end et værktøj til at blogge med. Wordpress har også mange profesionelle brugere, som blandt andet inkluderer store virksomhed som Sony, General Motors og CNN.
Den store fordel ved Wordpress er, at der er et kæmpe udvalg af flotte profesionelle temaer, som gør det let at lave en fed hjemmeside. I nogle tilfælde kan du finde dit nye tema gratis, mens andre temaer koster penge.
Med Wordpress bliver processen med at få en fed hjemmeside stablet på benene betydeligt lettere, end det var i gamle dage. Du slipper for kode-bøvl og det er forholdsvis let at gå til, men det er dog heller ikke fuldstændigt ukompliceret for den uefarne web-bruger.
Er du relativ uerfaren, når det handler om lege med hjemmesider og den mere avancerede computer-brug, må du eksempelvis påregne at skulle have en hjælpende hånd, hvis du vil have Wordpress til at køre på dit domæne.
Tumblr - ikke kun til teenageren
Der er ikke uden grund, at Tumblr er ultrapopulært hos amerikanske teenagere.
Det skyldes, at det er ekstremt simpelt og let at gå til. Brugervenligheden er i fokus, og derfor er det sandsynligvis den absolut letteste vej til at få publiceret noget på internettet.
Brugerfladen er flottere og langt mere pædagogisk end den, som du møder i Wordpress, og det tager blot få sekunder at blive oprettet som bruger.
Men Tumblr er næppe det rette valg for dig, hvis du har brug for en hjemmeside, der kun skal være passivt visitkort på internettet. Tumblr er først og fremmest en blog-platform, hvor du deler indhold. Det er den perfekte platform, hvis du har en virksomhed, der ønsker at publicere en masse indhold og dele det med andre.
Tumblr er så populært, at en lang række af verdens største virksomheder, som eksempelvis IBM og pladeselskaber som EMI og Universal Music, har en Tumblr-blog. Hvis du vil se, hvor store og avancerede hjemmesider, der kan laves på Tumblr, kan du eksempelvis prøve at se den amerikanske hotelkæde Standard Hotels blog Standard Culture eller det amerikanske nyhedsmagasin Newsweeks Tumblr-blog.
Tumblr adskiller sig fra Wordpress ved, at du ikke har Tumblr liggende på dit domæne, men i stedet afvikler det direkte fra Tumblrs servere.
Du kan naturligvis også få dit domæne til at pege på din Tumblr-blog, men det kræver, at du skal ind og rode med dit domænes DNS-indstillinger. Er du ikke helt fortrolig med det, bør du søge rådgivning hos din domæne-udbyder.
De dyre alternativer
En tredje genvej til en let hjemmeside er blog-platformen Typepad.
Ofte bliver Typepad sammenlignet med Wordpress, men når det gælder brugervenlighed, har platformen nok mere tilfælles med Tumblr.
Typepad adskiller sig også fra Wordpress ved, at du ikke har det liggende på dit domæne. Du kan dog i stedet få dit domæne til at pege på din blog hos Typepad.
Der hvor Typepad for alvor skiller sig ud, er dog ved, at den i modsætning til Wordpress og Tumblr ikke er gratis. Du kan i stedet vælge mellem tre abonnementstyper, der koster cirka 50 kroner (8,95 dollar), cirka 80 kroner (14,95 dollar) eller cirka 160 kroner (29,95 dollar) om måneden.
I de to dyreste udgaver får du bedre mulighed for at tilpasse dit design, og du får bedre support.
Men det kan være svært at se argumentet for, at du skal vælge en betaligsløsning, når der findes glimrende gratis alternativer som Wordpress og Tumblr.
Ønsker du derimod et dansk alternativ, kan du prøve løsningen fra Mono.net., men desværre er Mono.net ligesom Typepad en betalingsløsning, der koster fra 119 kroner i kvartalet.