Læs også: Business intelligence: Sådan fungerer det
Skulle nogen stadig være i tvivl om betydningen af business intelligence, kan de blot kaste et blik på de seneste års virksomhedshandler, hvor verdens største software-virksomheder har haft travlt med at købe BI-virksomheder.
SAP købte BusinessObjects, IBM købte Cognos, Oracle Hyperion og Microsoft ProClarity, samt et utal af andre små BI-virksomheder.
IBM annoncerede desuden for nylig, at virksomheden investerer 533 millioner kroner i forskning i avanceret dataanalyse af såkaldt 'big data', med henblik på at udvikle værktøjer, der kan analysere de store mængder ustrukturerede data, som udgør op til 80 procent af en virksomheds samlede informationsmængde.
Opmærksomheden på BI er stor, og det er ikke længere it-folk, der skubber på den udvikling. I dag er det forretningen.
"BI bliver meget mere forretningsdrevet. Det bliver meget mere centraliseret. Vi ser ikke længere så meget til de små projekter. I stedet ses store projekter, som forretningen går massivt ind i. Det er de to tendenser, der flytter markedet lige nu," siger Peter Andersen som er ansvarlig for Business Information Management i konsulenthuset Capgemini.
Og fordi det enkelte projekt får en større samlet omkostning til både udvikling og vedligeholdelse, skal det være forretningen og ikke it-afdelingen, der initierer det, mener Peter Andersen.
Guld og olie
"Topledelsen er i dag klar over betydningen af virksomhedens data og erkender, at information er råstof på linje med guld og olie. Derfor kommer forretningen mere og mere ind over BI, og presser på for at udvikle området. Og det skal forretningen også gøre - det er den rigtige vej. Ikke mindst fordi projekterne slet ikke kan få den rette volumen, før forretningen er helhjertet med i BI-arbejdet," siger ham.
Centraliseringen af BI er den fremherskende tendens hos de store virksomheder. De ønsker at trække alle virksomhedens data ind fra hele verden, og vil holde styr på dem fra et enkelt sted.
"Det giver voldsomt god mening, fordi man kun behøver at have ressourcer koncentreret om de software-pakker, man har i det centrale kompetencecenter, i stedet for at have 100 software-pakker fordelt ud over hele kloden og som hver især kræver sin ekspertise," siger Peter Andersen.
Svært at overskue
En af de store udfordringer, som Capgemini-konsulenterne render ind i, er virksomhedernes besvær med at overskue, hvad de egentlig har af installationer.
"Ingen har det store overblik i de meget distribuerede miljøer. Det er en af de ting, vi arbejder meget med. Vi skal have ryddet op i de øer af information og systemer, der ligger rundt omkring i organisationen og centralisere i stedet, både organisationsmæssigt og rent teknisk," siger Peter Andersen.
Han vurderer i øvrigt, at det tekniske blot fylder omkring 30 procent i et typisk BI-projekt, mens resten handler om forretning, kultur og struktur.
"Men når organisationen omkring det hele er på plads, så bliver medarbejderne, der skal bruge systemet, så at sige indlejret i projekterne. De er selv med til at udvikle det og det giver en nødvendig forankring," siger Peter Andersen.