Hvert nyt paradigmeskift i informationsteknologien har været med til at lulle virksomhedsledere i søvn.
Nye teknologier har ført til nye projekter drevet af ønsket om isolerede besparelser og effektivisering, men det er samtidig sket på bekostning af helheden og sammenhængen med virksomhedernes strategi.
Det mener Casper Kandelsdorff, der efter flere år hos forskellige af it-branchens store leverandører i dag driver konsulentvirksomheden Agitect. Han arbejder ud fra en idé om atomar teknologi, som grundlæggende går ud på at kunne splitte it-processerne i atomer og matche dem med forretningsprocesserne for at sikre den strategiske helhed.
Strategisk udfordring
Her rammer Casper Kandelsdorff lige ned i et emne, som den årlige statusrapport over dansk erhvervslivs it-anvendelse, It i Praksis, sidste år beskrev som en strategisk udfordring:
"De sidste mange års forsøg på at få øget succesraten for it-projekter efterlader fortsat gevinstrealiseringen i en blind vinkel. Bestræbelserne på at levere et produkt inden for aftalt tid, pris og kvalitet sætter for ofte den strategiske målsætning med et projekt i skyggen. Det er derfor påkrævet, at arbejdet med gevinstrealisering som systematisk projektdisciplin udstikker hovedretningen for alle andre projektaktiviteter."
Fik i det, i blev lovet?
Casper Kandelsdorff mener, at det er på tide at stille spørgsmålet: "Fik vi det, vi blev lovet?"
"Svaret skulle gerne føre til en rekonsolidering efter de seneste års mange konsolideringsprojekter med virtualiserede platforme. Mange virksomheder skal nu opgradere, fordi teknologien udvikler sig og opdager, at der er mange processer, som stadig er en udfordring, fordi orkestrering og management ikke var en del af projekterne."
"Man glemte at involvere organisationerne og processerne i infrastrukturprojekterne. Derfor er der behov for at få rekonsolideret - og det er jo bare at tænke sig om en gang mere," siger han.
Infrastrukturtilgang
Agitect og Casper Kandelsdorffs tilgang til it er infrastrukturen. Og netop på det område, som bortset fra bevilling af midler traditionelt er helt overladt til it-cheferne og it-organisationens specialister, ser han et stort behov for at skabe sammenhæng med forretningen.
"Kommer I til at gå public eller private - når vi taler cloud?" spørger Casper Kandelsdorff. "De fleste svarer private," konstaterer han og tilføjer ironisk: "Interessant".
"Interessant svar, fordi du er nødt til at have noget, der er så modulerbart som muligt for at få gavn af cloud computing både public og private. Det er meget kompliceret, men det er afgørende at finde ud af præcis, hvad der skal sendes ud i skyen, hvad det koster og hvorfor."
"Man kan kun få den ønskede effekt, hvis man har styr på processer og infrastruktur. Cloud er skalerbart og muligt at købe efter behov, og det kan sikre, at forretningen bliver adaptiv."
Netop fordi den tætte sammenhæng mellem it-processer og forretningsprocesser er nøglen til succes med cloud computing, så mener Casper Kandelsdorff heller ikke, at faren er særlig stor for, at virksomhedsledere bruge det nye cloud-paradigme til at lulle sig selv i søvn, som med andre teknologi-paradigmer. Muligheden for at gøre forretningen adaptiv er nemlig helt afgørende for konkurrenceevnen.
To veje
Men der er risiko for ikke at nå den ønskede effekt med cloud computing hurtigt nok. Og Casper Kandelsdorff ser to veje til at undgå den risiko: Opkvalificer medarbejderne og drop produktstyringen.
"Kan vi opkvalificere folk? Både i forretning og it skal medarbejderne kunne håndtere den nye virkelighed, hvor forretning og it er helt integreret? It skal ud at spille "hard ball" i forretningen."
"It-beslutninger er alt for produktstyrede. Man har købt et produkt, som så kommer til at diktere, hvad der skal ske i virksomheden. Men i stedet for at give op, skal vi kigge på forretningen og holde blikket der," siger Casper Kandelsdorff.