Læs også:
Skat jagter ukendt fejl på hjemmeside-server
Det var "kommunikationsbrist" og "procedurefejl" hos it-giganten CSC, som lørdag sendte Skats TastSelv-service for virksomheder i sort i 48 timer.
Sådan lyder CSC's foreløbige forklaring til Skat, fortæller Aino Olsen, der er kontorchef i Skat.
Mens Skat ifølge kontorchefen indtil videre endnu ikke har fået mere at vide fra CSC om weekendens nedbrud, er myndigheden fast besluttet på, at årsagen kommer for en dag.
"Det borer vi selvfølgelig i nu og har en intens dialog med ledelsen derude," siger hun til Computerworld.
Måtte udsætte fristen
Det var ikke en hvilken som helst dag, at Skats selvbetjeningsløsning for erhvervsdrivende gik ned hos CSC.
"Det var lige op til fristen for selskabsselvangivelsen i søndags. Så det er da klart, at timingen ikke var specielt heldig," siger Aino Olsen.
Nedbruddet hos CSC på TastSelv Erhverv hele weekenden tvang mandag formiddag Skat til for anden gang at udskyde fristen på selvangivelser for virksomheder. Denne gang i otte dage, så Skat skal have oplysningerne senest den 10. juli.
Presser på for forklaring
"Vi afventer en helt konkret hændelsesrapport, som jeg ikke har set endnu," siger Aino Olsen.
Hun fortæller, at Skat presser på fra højeste sted for at få rapporten i hænde i løbet af de næste par dage.
Kontorchefen oplyser, at CSC ikke har givet udtryk for, at nedbruddet har nogen relation til den nyligt overståede arbejdskonflikt hos virksomheden.
Skat har gentagne gange været ramt af problemer som følge af konflikten mellem CSC og Prosa og døjer stadig med eftervirkninger af striden. Senest opførte Skats hjemmeside sig besynderligt på grund af en stadig ukendt fejl.
Gik ned i etaper
TastSelv Erhverv er adskilt fra TastSelv til borgerne, der ikke var ramt af det flere døgn lange nedbrud.
TastSelv Erhverv har ifølge kontorchefen to ben. Første ben gik ned først på lørdagen, hvorefter brugerne, afhængigt af deres IP-adresse kunne være heldige at kunne logge på. Lørdag aften gik det andet ben så også ned, hvilket efterlod tjenesten helt i sort.
"Det er klart, at vi er ikke tilfredse med, at vores system er utilgængeligt for vores brugere i 48 timer. Og slet ikke op til en stor frist," siger Aino Olsen.
Computerworld har uden held forsøgt at få en uddybende forklaring på årsagen til nedbruddet fra CSC.
Opdateret 10.05: CSC oplyser, at firmaet ikke har yderligere kommentarer, men at virksomheden er i dialog med SKAT.
Læs også: