Artikel top billede

En tidslinje, der samler al din digitale sociale aktivitet. Det er den simple idé bag Memolane. Her er et udsnit af teknologi-skribenten Robert Scobles Memolane.

Ex-Skypedirektør samler alle sociale netværk i ét

Få en digital dagbog ved at kombinere dine Facebook-opdateringer, tweets og andet indhold fra sociale netværk. Læs om teknologien bag Memolane, der har skabt interesse blandt medievirksomheder.

Hvor forsvinder dine Facebook-opdateringer og tweets hen, når der er gået et par dage eller uger?
 
De ligger der selvfølgelig et sted, out there, men de kan måske være lidt svære at finde, ligesom det er svært at få et overblik over dit digitale liv.

Ville det ikke være en god idé, hvis man kan samle alle statusbeskeder, billed-uploads og tweets på én tidslinje?

Det synes Eric Lagier, tidligere direktør for Skype Mobile, og i april forrige år pitchede han ideen på Startup Weekend Copenhagen.

Ideen om én tidslinje, hvor data fra alle sociale netværk samles - en Memolane - tiltrak et godt team, der sammen med Eric Lagier endte med at vinde førstepræmien på Startup Weekend Copenhagen som den bedste startup-idé.

Grundlaget for Memolane var etableret.

Det var ikke kun startup-weekendens dommerkomité, der syntes, at MemoLane-ideen var god. Et lille halvt år senere, i september 2010, fik han og hans Memolane-team to millioner dollars i venture kapital fra blandt andre Atomico, ventureinvesterings-virksomheden grundlagt af Skypes Nicklas Zenströmm.

Her seks måneder senere synes MemoLane-ideen at gribe om sig. Memolane har fået et stort antal brugere i 98 lande, der ønsker at anvende Memolane til at slentre ned af mindernes allé i cyberspace. Og danske og internationale medievirksomheder ser MemoLane som et nyt værktøj til at fortælle historier.

Universal Music er interesserede

"Vi taler blandt andet med Universal Music om, at nogle af deres kunstnere kan anvende Memolane. Alt fra Twitter, Facebook, YouTube, blogs og andet kan samles på én tidslinje for en sanger eller band. Det gør det nemt for fans at få overblik over deres idolers liv," siger Eric Lagier, da Computerworld møder ham i København.

Ud over Universal Music undersøger Memolane sammen med danske og engelske medievirksomheder, hvordan Memolane kan anvendes til at samle og præsentere information fra sociale netværk på en overskuelig måde for medievirksomhedernes brugere.

Lighedspunkter med Skype

Via sin baggrund som direktør for Skype Mobile mener han, at kunne se visse ligheder mellem MemoLane og Skype.

"Skype var heller ikke de første med VoIP (Voice Over IP, red.), men timingen var god. Bredbåndsforbindelserne var der, teknologien var klar og de havde en god viral markedstilgang. Timingmæssigt er vi (MemoLane, red.) på et godt tidspunkt. For to år siden var det svært at hente data fra Flickr og Facebook. Nu er det standardiseret via API'er, hvilket gør det nemt at hente data. Så det er meget et spørgsmål om timing og execution," siger Eric Lagier.

Eget API på vej

Netop de sociale netværks API'er kan være lidt af en udfordring for udviklere. De har en tendens til at skifte ofte, hvilket Memolane selv oplevede med et Facebook-API.

"Heldigvis har vi en fyr som Nikolaj (Hald Nielsen, red.) der er god til at holde styr på API'er som Facebooks, der ændres tit. Vi startede med at udvikle på et API, der efterfølgende blev udfaset for et bedre og mere stabilt," fortæller Eric Lagier, der samtidig løfter sløret for en af de kommende features for MemoLane.

Et API, som andre udviklere kan anvende til at integrere nye datafeeds med MemoLane.

"Vi vender så at sige bøtten ved, at vi selv laver et API. I stedet for at vi laver integrationen med de forskellige sociale net, så kan den enkelte tjeneste integrere med Memolane," beretter Eric Lagier, der allerede har nogle interessante tjenester, der ønsker at benytte det kommende API.

"Trediepartsudviklere kan anvende API'et, og vi er i dialog med store virksomheder om at anvende Memolane til at repræsentere data over tid," forklarer Eric Lagier.

Udviklingen af et MemoLane-API illustrerer selvtilliden, som MemoLane-folkene har. Nu er det ikke kun MemoLane, som skal forbinde sig til andre systemer; MemoLane-servicen er så interessant, at andre systemer gerne vil hooke sig op på systemet. Blandt andre den populære mobil-app Evernote.

"Vi vil ikke bare være en ny applikation, vi vil være en platform, der gør det muligt og let at præsentere data på en tidslinje," siger Eric Lagier.

Opbygger kritisk brugermasse 
Vejen til at blive en platform går via brugere, masser af brugere. Derfor er MemoLane gratis at anvende for private. Ideen er at opbygge en kritisk masse af brugere, da antallet af brugere er gangbar mønt i den sociale netværksøkonomi. 

"Værdien stiger eksponentielt med antallet af brugere der kommer på. Derfor er det vigtigt for os, at der kommer så mange brugere på så hurtigt som muligt. Vi vil ikke begrænse os, fordi vi på kort sigt skal tjene penge. Vi har været i stand til at sikre os to millioner dollars; det kan bringe os rigtigt langt. Det giver os ro, så vi ikke behøver at gå ud og charge for vores service nu," forklarer Eric Lagier.

Gratis for privatbrugere - ingen profilering

Ligesom MemoLane er gratis for almindelige brugere for at opbygge en stor brugerskare, ønsker MemoLane heller ikke at genere brugerne med reklamer.

"Vi er meget påpasselige med reklamer, da vi ikke vil skræmme folk væk," siger Eric Lagier, der også understreger, at MemoLane ikke handler om at opbygge personprofiler af folk:

"De skal ikke være bange for, hvad vi bruger deres data til. Vi laver ikke profilering af brugerne, og vi har gjort meget ud af at gøre det enkelt at sætte privacy op."

Forretningsmodellen

Dér, hvor MemoLane kan tjene penge, er på virksomheder, der ønsker at anvende MemoLane.

"Det kan eksempelvis være virksomheder, der ser en mulighed for at præsentere alt hvad de har lavet på sociale medier. MemoLane giver mulighed for, at de kan interagere endnu mere med deres brugere og kunder. De kan være interesserede i at betale for at få embeddede memolanes på deres sites.

En anden mulighed er at printe memolanes. Det tredje er, at musikere eller andre celebrities begynder at lave memolanes. Virksomheder kan så sponsere kunstnernes memolanes," vurderer Eric Lagier.

Ikke first-mover
Da Memolane fik en kapitalindsprøjtning på to millioner dollars, blev ideen kritiseret for ikke at være unik. Der fandtes allerede andre lignende tjenester som Dipity, iStreamer og ourstory lød kritikken blandt andet i kommentarerne til en Tech Crunch-artikel.

Eric Lagier medgiver, at ideen ikke er unik, men fremhæver, at det er implementeringen og udførelsen af ideen, som er det vigtigste.

"Med udgangspunkt i vores skandinaviske baggrund, er vores design enkelt. Det er simpelt og brugervenligt. Enkelt og intuitivt. Det kræver en større ingeniørgrad at lave en tidslinje med nogle af de andre tjenester. Med MemoLane er du oppe at køre på to minutter. Det er meget af den feedback, vi får. Folk får en wauw-effekt i starten. Det er flot og enkelt at komme i gang," siger Eric Lagier.

Computerworlds skribent har selvfølgelig afprøvet, hvor enkelt det er at oprette en Memolane. Læs mere om det på næste side.

Et udsnit af et digitalt liv

Nedenstående Memolane er denne skribents, som jeg oprettede på få minutter - helt som Eric Lagier lovede. 

Som du kan se, er det udover en mængde sociale netværk også muligt at tilføje RSS-feeds. Her har jeg tilføjet teknologi-feedet fra Computerworld. RSS-feeds vises kun for de sidste to uger.

Enkle privacy-settings

I modsætning til eksempelvis Facebooks privacy-settings er det enkelt at forstå Memolanes privacy-settings.

Der er tre forskellige Privacy-kategorier: Privat, venner og offentlig.

Privat giver kun dig selv adgang til at se din Memolane.
Vælger du venner, kan dine Memolane-venner se din Memolane. Vælger du offentlig, giver du alle adgang til at se din Memolane.

Fintuning af privacy i de enkelte datastrømme

Du angiver en privacy-kategori for hvert sociale netværk. Eksempelvis har jeg valgt, at mine Twitter-feeds og Facebook-feeds skal være Private.

Det giver jo ikke meget mening, hvis Computerworlds læsere skal have en mulighed for at se min Memolane.

Men her kommer en enkel men genial detalje i Memolane i spil.
 
Selvom du overordnet har valgt en privacy-kategori for et socialt netværk, så kan du for de enkelte elementer definere en anden privacy. 

Så selvom mine Twitter-feeds overordnet er sat som private, så kan jeg for de enkelte tweets definere, at de skal være offentlige eller for venner.

Den eneste anke mod Memolane er, at den digitale tidslinje tilskynder brugere til at opdatere diverse sociale netværk oftere, så man kan få opbygget en indholdsrig digital dagbog. Men det er måske heller ikke så slemt?





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere