ComputerViews: 11. november 2008.
Et ubeskrevet blad overtager topposten i landets største teleselskab.
41-årige Henrik Poulsen indtræder som administrerende direktør og koncernchef i teleselskabet, hvor han afløser Jens Alder, der forinden har skåret TDC til med en hel serie af frasalg og fyringsrunder.
I dag - mindre end tre år senere - har Henrik Poulsen manifesteret TDC som den absolutte gigant på det danske telemarked.
Især to begivenheder har sikret TDC den dominerende position, som selskabet har i dag.
Da elselskaberne blev knock out'et
TDC's helt store indtægtskilde er fastnet-markedet, hvor TDC ejer telefonnettet samt en stor del af kabelnettet med YouSee.
Men da Henrik Poulsen tiltræder i TDC er koncernen under pres. En stribe elselselskaber pumper milliarder af kroner i den danske undergrund for at udrulle en alternativ fastnet-infrastruktur; fibernettet.
Og planen hos elselskaberne er ambitiøs: Cirka to millioner af landets 2,5 millioner husstande skal have et fiberkabel forbi hjemmet. Især energiselskabet Dong er ambitiøst med en udrulningsplan, der omfatter en halv million hjem i hovedstadsregionen.
En trussel mod TDC i den region, hvor de mest købestærke forbrugere er bosat. Men til TDC-koncernchefens held løber Dongs fibernet-projekt ind i problemer. Antallet af kunder lever ikke op til Dongs forventninger, og energikoncernen beslutter at finde en samarbejdspartner til projektet eller en køber.
Tidligt en mandag morgen i november 2009 kommer chokket. TDC køber Dongs fibernet, og dermed afskærmer teleselskabet elselskaberne fra at komme ind i hovedstadsregionen med fibernet. TDC har forinden solgt meget fra i udlandet, men TDC-bestyrelsen giver alligevel grønt lys til at betale de 325 millioner kroner for fibernettet.
TDC's køb er samtidig et stort slag i ansigtet på energiselskabernes planer om at udfordre teleselskabet. Allerede tidligere i 2009 ryger det ambitøse vestjyske fiberselskab MidtVest Bredbånd ind i en betalingsstandsning, og selskabet når aldrig i nærheden af de 175.000 husstande som var målet.
I dag - maj 2011 - har fiberselskaberne rullet fiber forbi cirka 700.000 husstande, og dermed er de langt fra de planer, som de oprindeligt havde. Otte milliarder kroner er brændt af på elselskabernes projekt.
Da Lars Bom blev for stor
Dong-købet markerer TDC's dominans på fastnet-markedet, men forleden var vi så vidne til en lille genistreg på mobilmarkedet.
I august 2010 skyder det lille lavprisselskab Onfone en reklame-kampagne i gang. Frontfiguren i reklamerne er skuespilleren Lars Bom, og kampagnen kaster 20.000 nye kunder af sig om måneden.
Lavprisselskabet har revolutioneret mobilmarkedet med mobilpakker eller taletidspakker. Kunden betaler forud for x antal minutter, ubegrænset sms og mms samt en mængde data. Det er noget, som kunderne forstår, og prisniveauet er så lavt, at 3, Telia, TDC og Telenors lavprisselskaber bliver nødt til at ændre deres produkter for at følge med - og sænke priserne.
Samtidig betyder data-pakkerne hos Onfone, at mange af de kunder, der har købt en tilskudsmobil hos en af de fire store, 3, TDC, Telenor og Telia ser Onfone som en oplagt mulighed, når bindingsperioden udløber.
Og det smitter af i regnskaberne hos de store. De bløder.
Spørgsmålet er, hvor længe de store kan se igennem fingre med de sløje salgstal.
Især spekuleres der i, at Telenor bliver nødt til at købe Onfone, fordi Onfone har lejet sig ind i Telenors netværk. Forsvinder Onfones 170.000 kunder fra Telenors netværk, ryger der en enorm omsætning ud af Telenor.
Men Telenor køber ikke Onfone, og heller ikke 3 eller Telia byder.
I stedet køber TDC lavprisselskabet for 300 millioner kroner, og dermed sikrer selskabet sig 170.000 kunder med et højt forbrug, men også at Telenor får et kæmpe hul i kassen.
Med dette træk manifesterer Henrik Poulsen TDC som sværvægteren på det danske mobilmarked.
Nu er det helt store spørgsmål, om TDC's køb af Onfone kan demoralisere konkurrenterne, som det skete med selskabets køb af Dongs fibernet.