Test: Elegant og genial håndfri-løsning til din bil
Prøv at stil dig op ved et trafikeret lyskryds og kig på bilisterne i fem minutter, og du kan være sikker på, at du vil se en håndfuld, der taler i mobil.
Men tiden med at køre med hovedet under armen og blot en hånd på rattet burde for længst være forbi, ikke mindst fordi der findes mange håndfri-løsninger til bilen.
Vi har testet Jabra Freeway, som er trillet direkte ind i vores hjerter takket være et lækkert design, fantastisk brugervenlighed og sine avancerede funktioner.
Indrømmet, vi er lidt op at køre over denne elegante håndfri-løsning.
Jabra Freeway monteres i solskærmen på din bil over førersædet, og en lille metalbøjle sørger for at holde den sikkert på plads.
Du forbinder din mobil til Jabra Freeway via Bluetooth, og når du først én gang har parret de to enheder, vil Jabras sorte boks fremover automatisk skabe forbindelse til telefonen.
Sætter du dig ind i bilen, registrerer Jabra Freeway det, og en kvindestemme siger: "Connected". Der er ikke noget med at fifle med kabler eller en plastikholder på instrumentbrættet til mobilen. Lad blot telefonen blive i bukselommen.
Det er ganske enkelt genialt, da du ikke behøver at tænke over at tænde for noget som helst. Du skal ikke engang trykke på Jabra Freeway.
Vi kørte med enheden tændt i 14 dage, hvor vi kun brugte den til samtale i ny og næ. I den periode gik batterilevetiden fra 12 timer (fuldt opladet) til 10 timer.
Det ville dermed sagtens kunne lade sig gøre at køre i en måneds tid uden at skulle lade Jabra Freeway op, hvilket kan gøres ved at koble den til computeren via USB-kabel.
Det tager i øvrigt to timer at oplade Jabra Freeway, hvis den er helt flad.
Udmærket samtalekvalitet
Når du får et opkald, gives der besked om det, og den sorte boks er faktisk i stand til at sige, hvem det er, som ringer, hvis det er en af dine kontakter. Det er godt nok med en stærkt engelsk accent og let metallisk klang, men det er til at leve med.
Du kan vælge at sige "Answer" for at tage opkaldet eller "Ignore", hvis du ikke gider tale med vedkommende. Hvis du ikke siger noget, går opkaldet til telefonsvarer.
Samtalekvaliteten er ganske udmærket selv i høj fart. Den, du taler med, kan dog godt høre, at du ikke taler i telefonen som normalt, men det er ikke problematisk at høre, hvad der bliver sagt.
Da vi testede, var det dog ikke altid, at det lykkedes at tage telefonen ved at brøle "Answer". Vores skoleengelsk blev mere og mere skingert og desperat i takt med, at Freeway nægtede at tage opkaldet, og der dermed var risiko for, at det ville gå på telefonsvarer.
Heldigvis er det muligt blot at trykke på telefon-ikonet på boksen for at besvare et opkald.
Der er i øvrigt flere muligheder for at fjernstyre mobilen med stemmekommandoer, og du har eksempelvis mulighed for at ringe op fra mobilen, selv om den ligger i lommen. Kommandoen "Redial" sørger for at ringe til sidste udgående nummer, mens "Call back" får mobilen til at ringe til nummeret fra sidste indgående opkald.
Lille trumf: Indbygget FM-sender
Jabra Freeways højttaler kan bruges til andet end samtale, den kan også bruges til musik.
Hvis du sætter din mobil til at spille lydfiler eller en podcast, vil tonerne ryge ud gennem den lille sorte boks.
Det er naturligvis også muligt at bruge stemmekommandoen "Play", så du ikke behøver at fifle med mobilen, mens du kører. Højttaleren er udmærket, og da den er hæftet fast til solskærmen, får bilens fører en fornuftig musikoplevelse.
Passagerer i bilen vil nok føle sig lidt udenfor, men så har Jabra Freeway heldigvis en lille trumf gemt bag knappen FM.
Den tryller enheden om til en FM-sender, og det betyder, at din musik nu sendes fra din mobil videre til den sorte boks for at ende i din bilradio på en frekvens, du selv kan bestemme.
Det er virkelig en lækker detalje.
Normalt koster en FM-sender hurtigt nogle hundrede kroner, og derfor er det en herlig bonus, at denne teknik er integreret i boksen.
Du skal dog være opmærksom på, at Jabra Freeway hurtigere løber tør for strøm, hvis du bruger dens højttalerfunktion eller som FM-sender.
Samtidig skal bilens antenne helst være monteret forrest på bilen og ikke på bagenden, som det eksempelvis er tilfældet på flere modeller fra Volkswagen og Skoda. Det betyder, at afstanden fra Jabra Freeway til antennen er for stor, og dermed går signalet ikke igennem.
Tæt på topkarakter
Alt i alt er Jabra Freeway en virkelig lækkerbisken til bilen, og det bedste af det hele er, at den automatisk kobler sig til din telefon via Bluetooth og for det meste bare passer sig selv.
Den mest gnidningssløse brug er naturligvis, hvis du bare lader Bluetooth være aktiveret på telefonen konstant, så du ikke skal tænke på det, når du hopper ind og ud af bilen.
Men da mange mobiler i dag har svært ved at holde på batteriet en hel dag, kan det naturligvis være nødvendigt manuelt at tænde og slukke for Bluetooth, når der køres bil. Det skal dog ikke lægges Jabra til last.
Jabra Freeway koster omkring 700 kroner, og til den pris ligger den ikke ligefrem i overhalingsbanen, når det gælder om at tømme dit dankort.
Du får en smart håndfri-løsning til din bil og FM-sender oven i boksen. Vi er meget tæt på topkarakteren seks ud af seks, men Jabra Freeway må nøjes med et fem-tal.
Vi så gerne, at stemmestyringen var lidt bedre og den sorte boks talte dansk. Samtidig kan den begrænsede rækkevidde for FM-senderen betyde, at den ikke fungerer med bestemte bilmodeller, der har antennen monteret på tagets bagende.