Artikel top billede

Tænker du de sociale netværk ind i dine løsninger?

It-chefer, der implementerer samarbejdsværktøjer som Sharepoint, advares om, at en uovervejet ud-af-boksen-installation kan udgøre en belastning for hele forretningen.

Computerworld News Service: Under Gartner BI summit i Sydney, sagde analytiker Mark Gilbert, at social software skal tilpasses forretningsfunktionernes behov over hele virksomheden.

"Folk er begyndt at ændre deres opfattelse af markedet, og Sharepoint er et godt eksempel på en leverandør, der kan tilbyde at drive forandringer via software," sagde Mark Gilbert.

"Hvis man forsøger at installere ud-af-boksen, så får man sandsynligvis ikke noget godt resultat. Det handler om at samarbejde med forretningsdelen og finde ud af, hvad de har brug for."

Mark Gilbert sagde, at det er nødvendigt at bruge Sharepoint som et fleksibelt og agilt værktøj, hvis man vil bygge samarbejde over hele virksomheden.

"Der er bogstaveligt talt 15 måder, hvorpå man kan køre Sharepoint i virksomheden lige nu," sagde han.

"Drivkræfterne for content management har ændret sig i årenes løb, forretnings-processer skal tilpasses forretningens behov bedre."

Sharepoints popularitet har også været drevet på medarbejder-niveau, mener Mark Gilbert.

"Folk vil gerne bruge wiki'er og blogs. De vil gerne have simple måder til at dele information, og når folk forsøger at lokalisere en ekspert på et område, så bruger de også sociale værktøjer til at finde de rigtige mennesker," sagde han.

"It bliver i stadig højere grad brugt til wiki'er og blogs, og Sharepoint er et populært miljø til content management."

Total mangel på kontrol

Mark Gilbert mener, at de medarbejdere, der favner sociale medier, er en del af den gruppe, der har stået i spidsen for udviklingen og introduktionen af produkter som Sharepoint.

"Den slags sociale værktøjer repræsenterer den totale mangel på kontrol. Man kan ikke have et forhold til virksomheder som Twitter og Facebook," forklarede han.

"Hvordan skal man forholde sig til interne sociale værktøjer? Oplysninger om ens virksomhed kommer til at ligge derude. Virksomhederne er ikke afklarede med den slags spørgsmål endnu."

Brugen af samarbejdsværktøjer til håndtering af indhold i virksomheden er vokset, fortæller Mark Gilbert og tilføjer, at det ikke længere bare handler om at lave arkiver.

"Opfattelsen af, hvad content management handler om, er under udvikling - folk er begyndt at se det som arkitektur," sagde han.

"Mange virksomheder skal gennemgå forandringer, hvis det skal fungere."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere