Artikel top billede

Sonys sorte Bravia-bæster får helt ny stil

Sony er klar med en ny række toptunede fladskærme, og den japanske gigant er vendt 180 grader, når det gælder forholdet til forbrugerne. Mød Sonys Bravia-bæster og få forklaringen på den nye stil.

Ingeniører og designere hos Sony har stykket den nyeste Bravia-topmodel sammen.

Bæstet bliver modellen kaldt. Ikke fordi det er synderligt grimt, tværtimod. Men under overfladen gemmer sig toptunet hardware og teknologi, der skal få seeren til at hoppe skræmt i sofaen.

Indpakningen er et såkaldt Monolithic Design-koncept, der er minimalistisk og i Sonys øjne noget af en skønhed.

Ordspillet mellem The Beauty og The Beast fik straks pegefingrene til at danse hos ordsnedkerne i Sonys PR-afdeling.

Men det er ikke noget eventyr, der gemmer sig bag tilblivelsen af den nye serie af Bravia-tv. Vejen frem har været barsk for Sony, som har været tvunget til at tænke i helt nye baner, da fladskærmen skulle skabes.

- Den traditionelle proces har været drevet af den gode idé hos teknikerne. Men man kan også blive for optaget af sin egen kreativitet, så man ikke kigger ud til siderne. Nu er vi vendt 180 grader, siger Ulrik Petersen, nordisk marketingchef Sony, til pcworld.dk.

Kort sagt havde Sony tromlet løs uden at lytte synderligt til brugernes ønsker. En af fejlene var den måde, som fjernsynene blev opdelt på.

Super tv uden ekstra udstyr

Tidligere var det sådan, at en fladskærm - og andre produkter for den sags skyld - kunne deles op i kategorier som low end og high end.

Fladskærme i low end er typisk strippet for avancerede funktioner, og billedkvalitet samt design er ikke vægtet højt.

Til gengæld er prisen lav.

Modsat har tv i high end fået fuld skrue med vilde funktioner, blændende design, flot billede og massevis af avancerede funktioner. Og prisen er sparket mod himlen.

Men nu har Sony opdaget, at det ikke nødvendigvis er den mest fornuftige vej frem. For hvad nu hvis en forbruger gerne vil have super billedkvalitet, men ikke interesserer sig for massevis af avancerede funktioner?

Takket være undersøgelser er den japanske elektronikgigant derfor kommet frem til et nyt koncept, der forsøger at målrette den nye Bravia-serie mod bestemte forbrugertyper.

Det sker blandt andet ved at opdele nye fladskærme i kategorier som Essensial, Cinematic og Presence.

Essensial er til den prisbevidste forbruger, der gerne vil have en god fladskærm, som er nem at betjene.

Cinematic er til dem, der sætter fokus på knivskarp billedkvalitet, mens ekstraudstyr som eksempelvis WiFi ikke er vigtigt.

Presence er til gadget-interesserede, der gerne vil have en lækker designet fladskærm stopfyldt med den nyeste teknologi, og som ikke blinker, når de svinger dankortet.

I fremtiden er det Sonys plan at målrette produktionen mod forbrugernes ønsker:

- Vi går i langt højere grad ud og prøver koncepterne af. Vi tester med fokusgrupper og via spørgeskemaer. Det gælder om at få en dialog med dem, der skal betale for produkterne, siger Ulrik Petersen.

Hvorfor først nu?

Spørgsmålet er bare, hvorfor Sony ikke har lyttet til forbrugerne langt tidligere? Eksempelvis har konkurrenten Philips længe foretaget grundige undersøgelser og brugertest, før fjernsyn bliver sat i produktion.

Ulrik Petersen mener, at forskellen er, at Philips er en europæisk baseret virksomhed, som derfor har haft en hel anden tilgang til produktionsprocessen:

- Man skal se på, hvilket ståsted virksomheden kommer fra. Den her arbejdsgang har ikke tidligere været sådan i Japan. Man kan sige, at japanerne har valgt at udfordre sig selv, forklarer Ulrik Petersen.

Den nye form for fokusering på forbrugerens behov og ønsker vil også ramme andre dele af produktionen hos den japanske elektronikgigant.

- Samme proces, som vi har set på fladskærme, vil snart gennemsyre hele Sony, fortæller Ulrik Petersen.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Serverdrift-specialist til Team Planning Tools

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Underdirektør til gældsområdet

Sentia Denmark A/S

Service Delivery Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere