Computerworld News Service: Nu får Facebookbrugere, som gerne vil have adgang til det sociale netværk på farten, men som ikke ejer en smartphone, deres egen applikation, i hvert fald i nogle lande.
Facebook har netop introduceret en mobilapplikation til feature phones, som er betegnelsen for de billigere mobiltelefoner med internetadgang, som i store dele af verden langt overgår smartphones i antal.
Ligesom Facebook-applikationen til Apples iPhone og andre smartphones, så er applikationen Facebook for Feature Phones designet til at tilbyde nem navigation, hurtig adgang til statusopdateringer og billeder samt synkronisering af kontakter med telefonen.
Selv om smartphones er udbredte i USA og i visse europæiske og asiatiske lande, så er mange mobile internetbrugere i resten af verden afhængige af deres feature phone.
Sidste år lancerede Facebook den mobile hjemmeside http://0.facebook.com, som er en nedbarberet side til brugere af langsomme netværk eller mindre avancerede telefoner. Den blev designet til at køre hurtigere ved udelukkende at anvende tekst.
Nu tilbyder Facebook de samme brugere en dedikeret applikation med mere grafisk indhold.
Tre måneder gratis
Den nye applikation virker på mere end 2.500 telefoner fra Nokia, Sony Ericsson og andre leverandører, fortæller Facebook.
Men den vil ikke blive tilgængelig overalt med det samme. Facebook vil indledningsvist tilbyde applikationen gennem 14 udbydere over hele verden, hvoraf ni får mulighed for at tilbyde den med det samme. Heriblandt udbydere fra Sri Lanka, Ukraine, Polen, Singapore, Saudi Arabien, Hong Kong, Tunesien, den Dominikanske Republik og Rumænien.
Snart herefter følger udbydere i Canada, Indien, Mexico, Brasilien og Bulgarien.
De første 90 dage efter lanceringen vil udbyderne ikke tage penge for dataforbruget i den nye applikation, fortæller Facebook.
Da Facebook lancerede sin slankere, mobile hjemmeside, annoncerede virksomheden samtidig 50 udbydere i 40 lande, som vil tilbyde mindst 12 måneders gratis dataforbrug.
Samtidig fortalte selskabet, at USA ikke vil være en del af lanceringen, eftersom Facebook klarer sig godt med smartphone-applikationer og håber at kunne tilbyde en rigere oplevelse til de kunder.
Det mobile område udgør Facebooks største vækstmaskine, sagde virksomhedens chef for mobile produkter, Eric Tseng, under en konference sidste juli.
Dengang havde virksomheden omkring 150 millioner mobile brugere ud af samlet set 500 millioner profiler, fortalte han.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen