Arrogant afvisning.
Det mener direktør Jeppe Schytte-Hansen fra it- og design-firmaet SkabelonDesign, at han blev mødt med, da han advarede SKI omkring flere af de nu ændrede og aflyste udbud.
"Svaret fra SKI's medarbejder var en blank afvisning på en meget arrogant facon: 'Sådan var det bare', sagde vedkommende (en SKI-konsulent, red.)," siger Jeppe Schytte-Hansen.
Han forklarer, at han talte med både de ansvarlige for SKI-aftalerne 04.14 og it-konsulentudbuddet 02.15, der forventes at løbe op i en omsætning på milliarder af kroner.
Omkring 02.15 advarede han blandt andet om risikoen ved antallet af leverandører på delaftalerne, og at flere af spørgsmålene var udvælgelsesspørgsmål, som dermed burde være i prækvalifikationsmaterialet og ikke i udbudsmaterialet.
"Men det blev der heller ikke lyttet til. I stedet var svaret: 'Sådan gør vi det'," siger Jeppe Schytte-Hansen.
Udsendte syv korrektioner
Han forklarer, at henvendelsen skete i november 2010.
Siden rykkede SKI i øvrigt deadline for prækvalifikationen for 02.15, og ifølge it-direktøren sendte SKI hele syv korrektioner og tilføjelser ud undervejs.
"Det virkede særdeles amatøragtigt. Og så valgte man også at aflyse prækvalifikationen med blandt andet den begrundelse, som jeg påpegede," siger direktøren.
Han kalder det en hån mod de mange it-virksomheder, der har brugt tid på de forskellige udbud.
"Jeg ved ikke, om bestyrelsen hos SKI har kendt til alt det rod, men det er SKI's kerne-, kerne-, kerne-område. Så, hvorfor der ikke er styr på udbudsreglerne, det er uforståeligt," siger han.
Jeppe Schytte-Hansens råd til SKI er fremadrettet - hvor simpelt han end synes, rådet lyder til en organisation, der omsætter for 13 milliarder kroner på udbudsforretninger: "Få styr på udbudsreglerne og kravene".
"Og tag dialogen med brancheforeningerne. Jeg tror, at SKI traditionelt set har været gode til at tale med kunderne om deres behov, men man skal også drøfte tingene med eksempelvis brancheforeningerne, så man kan fange fejlene og opstille nogle fair udvælgelseskriterier," siger Jeppe Schytte-Hansen.
Drop arrogancen
Et andet råd er: "Drop arrogancen, når folk påpeger fejl og mangler".
"Jeg fornemmer ikke, at konsulenterne hos SKI har været i ond tro, men de har ikke haft styr på det. Og det mindste, man kan gøre, er da at lytte til folk og behandle leverandørernes spørgsmål og indsigelser med respekt, fordi de kan have en pointe," siger direktøren.
Jeppe Schytte-Hansen gik i øvrigt sammen med en flok andre virksomheder organiseret under brancheforeningen Danish Design Association og indgav en klage til Klagenævnet for Udbud på rammeaftalen 04.14 og fik medhold i sagen mod SKI hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.