Deloittes IT-Vækstbarometer 2010 viser, at 38 procent af it-branchens topchefer planlægger at opkøbe eller fusionere med en anden virksomhed de næste par år.
Men det kommer sandsynligvis ikke til at ske.
"Det er et ganske højt tal, som vi ikke forventer, vil blive indfriet under den nuværende krise," vurderer Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi, medier og tele.
Dels fordi, at forventningerne ifølge tidligere års vækstbarometre sjældent bliver indfriet.
Sidste år forventede hele 43 procent at foretage opkøb eller fusionere, men i sidste ende førte kun 27 procent planerne ud i livet.
Dels fordi kun 12 procent af de adspurgte topchefer svarer, at deres virksomhed planlægges solgt de næste par år.
Efterspørgslen overstiger så at sige udbuddet.
Uattraktiv performance
Selvom der ifølge Deloitte er optimisme og en svagt stigende aktivitet, vurderes opkøbsaktiviteten i it-branchen stadig til at være på et lavt niveau.
"De dystre tider gør det svært at skaffe kapital til køb, og virksomhedernes performance er ikke altid attraktiv nok til at fange købernes interesse eller til at sikre en acceptabel pris," siger Kim Gerner.
Han forklarer videre, at de mentale kræfter hos lederne, forskellige opfattelser af prissætningen i markedet og generelt hårde kår for afsættelse af virksomhedens produkter ikke er noget, der ligefrem opildner til at lukke handler.
En tidsrøver af karat
Indlader virksomheder sig først på at opkøbe eller fusionere for derefter at droppe handlen, kan det koste dyrt.
"Den ultimative tidsrøver for en topledelse, nemlig skrinlagte købs- eller fusionsforhandlinger, har haft væsentlig betydning for rigtig mange," lyder det fra Kim Gerner.
Hele 23 procent af it-topcheferne har været igennem den mølle inden for de sidste par år.
"Har man én gang prøvet at indgå i et forhandlingsforløb med opslidende, indledende forhandlinger, due diligence og så videre, så ved man, hvad det vil sige. Det er et af de områder, der er allerbedst til at rette ledelsens øjne og ressourcer væk fra den livsvigtige daglige drift," siger Kim Gerner.
Han opfordrer derfor til, at virksomhederne vælger deres forhandlingspartnere og antallet af dem med stor omhu samt en målrettet og systematisk håndtering.
Distributører mest aktive
Set på tværs af delbrancherne er distributørerne med 33 procent dem, som i videst omfang har opkøbt eller fusioneret med en anden virksomhed eller dele af den de sidste par år.
For it-branchen generelt er tallet 27 procent.
Distributørerne har også skrinlagt færrest projekter. Kun 13 procent svarer ja til det, mens tallet for konsulent- og software-topchefer er 27 procent.
I forhold til fremtiden skiller software-procenterne sig ud. Kun 32 procent planlægger opkøb eller fusion i de næste par år.