Sammenlægninger, klemte kunder og krise i al almindelighed rammer softwarehuset ADP Dealer Services.
Selv om omsætningen er steget med seks millioner til 221 millioner kroner, er resultatet før skat faldet med otte millioner kroner.
"Vi er blevet betydelig større, og det har sin pris. I dag består vores region af Danmark, Norge, Finland, Sverige og Estland, og de mange dobbeltkontorer og andre dobbeltfunktioner tager tid og koster penge at få lukket ned. Samtidig har vi så krisen," forklarer Hanne Hardam.
Hun er økonomidirektør for hele regionen og samtidig administrerende direktør for ADP Dealer Services i Danmark, som leverer it-løsninger til bilforhandlere.
Den tidligere direktør
forlod firmaet efter en restukturering tilbage i 2006.
"Krisen betyder ikke, at vi har mistet mange kunder, men kunderne rationaliserer deres virksomheder og skærer ned på antal brugere af vores løsninger, og det rammer os på den måde indirekte. Selv forsøger vi også at rationalisere, hvad vi kan," siger Hanne Hardam.
Værs'go - 35 millioner
Udover den faldende indtjening er egenkapitalen også med ét slag blevet 35 millioner kroner mindre, men de penge er simpelthen røget til Holland som udbytte til koncernens europæiske moderselskab.
Det ultimative moderselskab er Automatic Data Processing Inc. bosiddende i den amerikanske stat New Jersey. Før selskabet blev internationalt var det dansk og hed JDC Data.
Et af målene er et vokse i de enkelte lande.
I Sverige er selskabet blevet dobbelt så stort og vokser også i resten af Norden gennem købet af finske Automaster Group, som udvikler og leverer forhandler- og importørsystemer til autobranchen verden over
Konkurrenter kan direktøren ikke rigtig komme på. Der findes mange leverandører af DMS (Dealer Management Systems), men ifølge Hanne Hardam kun ganske får, der leverer en så bred produktpalette, som ADP.
Seneste skud på stammen fra ADP er et Business Intelligence-modul til firmaets flagskibsprodukt Dracar+.
En af ADP's kunder er Peugeot-forhandleren K. W. Bruun, der for en halv snes år siden kastede sig over et gigantisk udviklingsprojekt i samarbejde med EDS.
Kostbare spildte kræfter
I 2004, tre år efter den oprindelige aftale blev indgået, havde Peugeot-forhandlerne endnu ikke set skyggen af det forhandlersystem til en halv milliard kroner, som Peugeot-importør K.W. Bruun havde bestilt hos EDS.
Systemet skulle have været i delvis drift i 2002 og i fuld drift sommeren 2003.
Et par år efter at systemet skulle have været i fuld drift, var der stadig intet sket, og i dag er det meget dyre udviklingsprojekt ifølge Computerworlds oplysninger ikke blevet til andet end dyre lærepenge.
Sidste nyt er, at ADP skrev kontrakt med den nye Peugeot-importør i Estland - K.W. Bruun Estonia OÜ - om levering af løsningen Dracar+.
Forventningerne til indeværende år er at vokse om end moderat, og ifølge 'Hanne Hardam er der nu uomtvisteligt lys for enden af tunnelen