Læs også: Mobile business-apps overhaler inden om.
Smartphones er en af tidens helt store samlediller blandt voksne mænd.
Men selv om de smarte telefoner unægtelig er smarte, så har de den ulempe, at de løber hurtigt tør for strøm.
Teknologien i de batterier, der forsyner apparaterene med strøm, er nemlig ikke fulgt med størrelsen på skærmen og mængden af de funktioner, der proppes ind i de små enheder.
"Det er et problem, der arbejdes meget på i industrien. Ikke mindst fordi batteriteknologien kan tjene andre formål, der er endnu mere påtrængende end at levere strøm til smartphones. Blandt andet i transportsektoren," siger Per Jørgensen Møller.
Per Jørgensen Møller er civilingeniør, batteriekspert og senior research manager hos Nokia.
Ingen revolution lige rundt om hjørnet
Som en af de fremmeste eksperter på batteriteknologier herhjemme ser han ikke nogen batteri-revolution vente lige rundt om hjørnet.
"Lige nu er der ikke rigtigt nogen løsning på det problem, andet end at bruge større batterier eller sænke energiforbruget i enhederne," siger han.
Han fortæller, at den nuværende teknologi, litium-ion, der benyttes i langt de fleste mobiltelefoner, smartphones og bærbare computere, hele tiden bliver lidt bedre, og at producenterne hvert år finder ud af at forbedre energitætheden med 5 til 10 procent.
"Men der er ikke noget teknologisk gennembrud, som man kan påstå er lige rundt om hjørnet," fortæller han.
Måske om fem år
Selv om du altså skal vente længere end til januarudsalget på en smartphone, der kan holde batteri lige så længe som din gamle 'dumbphone', så har Per Jørgensen Møller og hans kollegaer rundt omkring i verden dog ikke helt opgivet håbet om at skabe batterier, der kan få din smartphone til at holde strøm i langt over et døgn.
Blandt andet nævner Per Jørgensen Møller batterier, der er fremstillet ved hjælp af kombinationen af luft og zink, som man allerede i dag bruger i blandt andet høreapparater.
Sådanne batterier er nemlig billige at fremstille, og så kan de bære på næsten dobbelt så meget strøm som de nyeste litium-ion batterier.
"Problemet er bare, at man ikke for alvor har fundet ud af, hvordan man kan gøre dem genopladelige. Når man finder ud af det, vil det helt sikkert være et gennembrud - men det ligger mindst fem år ude i fremtiden," siger han.
Transportsektoren går forrest
Per Jørgensen Møller ønsker ikke at spå om fremtiden, men umiddelbart mener han, at zink-luft batteriet lyder som den mest lovende, at de teknologier, der er på tegnebrættet rundt omkring i laboratorierne. Ikke mindst på grund af, at det sandsynligvis ikke vil være særligt dyrt at fremstille.
Men der forskes i mange andre batteriteknologier i disse dage. Og meget af den forskning er båret frem af behovet for bedre batterier til blandt andet elbiler.
"Elbilproducenterne har hidtil haft stor gavn af den batteriteknologi, der er blevet udviklet til mobiltelefoner. Men mange af de store forskningsprojekter i dag, er faktisk sat i værk for at opfinde bedre teknologier til transportsektoren," fortæller han.
Og faktisk er batterier til elbiler faktisk ikke så meget anderledes end dem, der sidder i de mobile enheder.
"I for eksempel Tesla-elbilen, har man jo taget 6.831 laptop-batterier og sat sammen i en stor pakke. Og den megen snak om elbiler har bevirket, at batteriforskningen har fået tilført nye midler på grund af behovet i transportsektoren," fortæller Per Jørgensen Møller.
Læs også: Mobile business-apps overhaler inden om.