Computerworld News Service: I sidste uge fortalte The Service Industry Association (SIA), som består af 134 virksomheder, der tilbyder vedligehold af computerhardware, at gruppen mener, at Oracle har ændret politikken for vedligehold af Sun-udstyr på en måde, der skal afskrække kunderne fra at anvende ydelser fra tredjeparter.
Oracle gennemførte opkøbet af Sun Microsystems tidligere i år.
SIA anklager Oracle for at have ændret reglerne for at få fingre i de godt 13,5 milliarder kroner, som kunderne lægger i tredjeparters tjenester til Sun-produkter.
Gruppen anklager desuden Oracle for at presse kunderne til at købe alt vedligehold fra Oracle og for at have indført såkaldte "genkvalificerings"-gebyrer for de kunder, som har købt ydelser ved tredjepart, men som gerne vil vende tilbage til Oracle.
SIA skrev til Oracle og informerede virksomheden om indsigelserne allerede i maj, står der på gruppens hjemmeside.
I juni skrev Oracle tilbage med en afvisning af alle anklager.
Omkring halvdelen af alt vedligehold på hardware fra Sun bliver udført af uafhængige tredjeparter, fortæller Claudia Betzner, der er leder af SIA.
De kræver gennemsnitligt 35 procent mindre for deres ydelser set i forhold til originalproducenterne, siger hun.
Oracle havde ikke umiddelbart nogen kommentarer til sagen.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen