Sådan vil Google tjene penge på Wave

Google står klar med spaden til at skovle de guldmønter op, som Google Wave forventes at skabe. Endda selv om den nye webtjeneste bliver open source. Få forklaringen i anden del af PC Worlds eksklusive interview med Lars Rasmussen; den ene af de to danske brødre bag Wave.

1. Sådan vil Google tjene penge på Wave

Siden Google Wave blev introduceret på Googles udviklerkonference i San Francisco sidst i maj, har it-verdenen ikke blot spurgt sig selv, hvad man egentlig skal bruge tjenesten til.

Men også hvordan Google egentlig regner med at tjene penge på denne nye mail-møder-messenger-og-tekstbehandlings hybrid.

Ikke mindst taget i betragtning af at man på sigt vil kunne bygge sine egne Wave-servere og derved route trafik - og brugere - fra Googles egne systemer.

Samt hvorfor og hvordan Google dog kan blive ved med at kaste ufærdige produkter på gaden og håbe, at verden tager dem til sig.

Et spørgsmål, der i Waves tilfælde er mere aktuelt end nogensinde, idet de fleste vurderer, at produktet nok er blandt de mest ufærdige, Google overhovedet har introduceret.

Alle disse spørgsmål og flere til fik PC World som eneste danske medie i sidste uge mulighed for at stille til Lars Rasmussen, der, sammen med sin bror Jens, står i spidsen for Google nye og højt profilerede satsning på fremtidens kommunikation.

Dette er anden del af interviewet. Første del - som du kan læse her - handler om, hvor langt Google er med Wave, og hvad man egentlig skal bruge tjenesten til.

2. "Mange bække små..."

Hvordan vil I egentlig tjene penge på Google Wave?

Lars Rasmussen: Vi har ikke besluttet os endeligt for det endnu. Typisk laver Google jo projekter, prøver at gøre dem populære og forsøger så derefter at tjene penge på dem, når de har fundet deres form.

Med hensyn til Wave er vi ret tidligt i processen, men har selvfølgelig overvejet flere muligheder.

Den mest oplagte er naturligvis at anvende Wave som annonceringsplatform, fuldstændig som med Gmail. Det er trods alt annoncer, der står for langt, langt hovedparten af Googles omsætning.

Vi vil nok også inkludere Wave i den eksisterende virksomhedsbundling mellem Gmail, Dokumenter og Calendar med support og ekstra lagerplads og så videre.

Ligeledes giver det en række muligheder, at enhver udvikler kan skrive extensions til Google Wave med de API'er (udviklingsgrænseflader, red.) vi stiller til rådighed. Det vil typisk være tjenester, småprogrammer og spil.

Her bliver vi tit spurgt, om vi vil hjælpe med at sælge de programmer - og det vil vi uden tvivl. Men så laver vi en form for indtægtsdeling for hvert salg. Fuldstændig lige som Apple gør med sin App Store.

På samme måde vil vi nok også selv udvikle relaterede ydelser og programmer og sælge via dén kanal. For eksempel kan du - som udgangspunkt - kun overføre fotos i skærmopløsning til Wave, fordi vi downsizer dem automatisk for ikke at bruge alt for meget lagerplads eller sløve systemet.

Men her kunne man sagtens forestille sig, at vi på længere sigt giver folk adgang til at lægge fotos op i større opløsning mod for eksempel at betale et par dollar for muligheden og den ekstra lagerplads.

Så der er masser af muligheder. Mange bække små.

3. Open source skal sikre udbredelsen

I vil også gøre det muligt at bygge sin egen Wave-server på open source-manér, udveksle waves både internt og eksternt samt med andre eksterne Wave-servere - og igen dertil med Googles Wave-servere. Det er det, I kalder "federation". Hvordan kan det gavne Googles forretning? I kan jo ikke vise brugerne reklamer, hvis de "waver" via firmainstallationer uden om jer.

LR: Først og fremmest må jeg skynde mig at sige, at vi endnu ikke stiller de nødvendige protokoller til rådighed for, at det lader sig gøre.

En af de primære hindringer har været, at vi - populært sagt - skal have filtreret de dele af protokollerne fra, som Google ikke vil gøre til open source. Det gælder for eksempel de dele af vores søgealgoritmer, som i dag er indlejret i Wave.

Så de dele skal først væk, og det er ikke så nemt endda. Men vi vil forhåbentlig være klar til at stille en open source-udgave af Wave-protokollerne til rådighed midt i 2010.

Med hensyn til, hvordan vi vil tjene penge på den del af projektet? Ja, vi har naturligvis nogle formodninger om, hvordan det kan lade sig gøre, selv om det alt sammen er en smule tidligt.

Lad os først se på, hvorfor vi overhovedet går ad open source-vejen.

Den ene del handler om, at selve API'erne (tjenestens grænseflader, red.) skal være open source. Primært fordi det gør det langt nemmere for eksterne at udvikle applikationer til Google Wave og koble Wave til andre tjenester.

Det giver i sig selv merværdig for brugerne og dermed til tjenesten som sådan.

Den anden del - "federation" eller serverdelen, om du vil - handler om, at vi tror, at Wave vil finde langt bredere anvendelse på den måde. Værdien af et kommunikationsprodukt stiger alt andet lige kvadratisk i takt med, at flere bruger det.

Så ved at gøre andre i stand til at bygge Wave-servere, kan deres brugere igen kommunikere med hinanden eller med brugerne på Googles servere. Og samtlige brugere får igen større værdi af at være på Wave. Ganske enkelt fordi der er flere at tale med.

Så i den kontekst giver Wave rigtig god mening. Også for Googles basisforretning, fordi vi i sidste ende får flere brugere at vise annoncer til.

Bundlinjen er altså, at vi dels håber, at open source-metodikken vil fremme anvendelsen af Wave og give brugerne en langt større værdi.

Dels at den stadig åbner mulighed for, at vi og andre stadig kan tjene penge på produktet. Også ved eksempelvis at stille support, træning, apps og andre faciliteter til rådighed. Så der er håb forude.

4. Ufærdige produkter giver bedre udvikling

Stort set alle jeres produkter har det lille "beta"-stempel påklistret - og Wave er endda kun et "preview". I signalerer reelt over for potentielle virksomhedskunder og alle andre, at jeres produkter er ufærdige. Hvorfor?

LR: Jamen det er lige præcis det signal, vi gerne vil sende. I Waves tilfælde siger vi grundlæggende, at "I er meget velkomne til at prøve det nu. Men I må nok regne med, at det går i stykker ind i mellem."

Det får vi ganske vist ikke nogen betalende kunder ud af i første omgang. Men vi får en masse seriøse virksomheder til at bruge det alligevel.

Typisk fordi de gerne vil være klogere på, hvad der er i vente, så de allerede nu kan begynde at træne deres folk og måske se nogle muligheder, som de kan drage fordel af. Samtidig får vi deres feedback - og det får vi rigtig, rigtig meget af.

Hvis man derimod venter med at vise folk sit produkt, til det faktisk er færdigt, så er slutresultatet måske noget helt andet end det, de egentlig gerne ville have. Eller som de kan bruge til noget i praksis. Og så skulle vi måske begynde fuldstændig forfra.

Samtidig behøver vi ikke at opbygge et stort, formelt feedbacksystem. I stedet sender vi for eksempel Wave ud til 100.000 mennesker og holder så løbende øje med blogs og artikler, samtidig med at vi laver vores egne analyser af forbrugsmønstre. Dem kan vi jo trække ud af vores servere i anonymiseret form.

Kort sagt kan man - ved at få tingene ud så hurtigt og reelt ufærdigt, som vi gør med Wave - udvikle og få feedback parallelt. Det er ekstremt givtigt og faktisk et godt eksempel på crowd-sourcing i praksis, synes jeg.

Læs første halvdel af interviewet med Lars Rasmussen "Hvad vil Google egenligt med Wave?".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere