Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. august 2007.
Vi skal i høj grad leve af vores digitale kompetencer i fremtiden - det vil sige evnen til at bruge og skabe med it. De digitale kompetencer er nøglekompetencer for den innovationsevne og konkurrencestyrke, som leverer vækst og velstand i en digital økonomi. Derfor har vi brug for en målrettet national indsats for at styrke og udvikle danskernes digitale kompetencer.
Det var et hovedbudskab på årsmødet for den digitale tænketank, CIO Innovation Forum, i sidste uge, hvor omkring 100 erhvervsledere, eksperter og politikere deltog for at drøfte Danmarks digitale dagsorden (læs side 10-12).
Nødvendigheden af at mestre de digitale kompetencer står i skærende kontrast til, at 38 procent af danskerne i dag mangler helt basale it-kundskaber. Et tal, som tilmed står til at vokse i takt med at digitaliseringen af samfundet breder sig i de kommende år. Det fremgik af en undersøgelse, som IT- og Telestyrelsen fremlagde på CIO Innovation Forum.
Opløftende derfor, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) på årsmødet foreslog at måle de danske elevers digitale kompetencer - et arbejde, som ministeren inviterede CIO Innovation Forum til at tage del i.
En måling af de danske skoleelevers digitale kompetencer kan bidrage til klarhed over, hvor stærke eller svage de danske skoleelevers digitale kompetencer er - og bane vej for en indsats, der kan styrke dem. Derfor er Haarders initiativ prisværdigt, om end langt fra tilstrækkeligt. Vi har også behov for at vide, hvor stærke digitale kompetencer andre samfundsgrupper har - for eksempel lærerne - og formulere de nødvendige initiativer og tilbud. Men skolerne er en god begyndelse.
Nedslående derfor, at Anders Bondo, formanden for Danmarks Lærerforening, straks skød undervisningsministerens initiativ ned - uden at tage del i en debat om, hvad der skal måles, hvordan eller hvorfor (læs side 10-11).
Bondos rygmarvsreaktion udstiller lærerne som vor tids maskinstormere, der snarere repræsenterer en barriere for elevernes muligheder for at tilegne sig fremtidens digitale kompetencer, end en hjælp.
En nylig undersøgelse viste, at 72 procent af de nyuddannede lærere ikke besidder tilstrækkelige it-kompetencer til at bruge it i undervisningen på en meningsfuld måde. Mange går direkte fra lærerseminariet på efteruddannelse i it. Hvordan skal lærere med den slags digitale kompetencer lære noget som helst digitalt fra sig?
Lærerne burde engagere sig konstruktivt i en debat om, hvordan vi definerer digitale kompetencer, og hvordan vi udvikler dem i det enkelte menneske. Det er en debat, hvor lærerstanden har kolossalt meget at byde på. Men i stedet vender lærernes førstemand ryggen til.
Vi har brug for, at lærerne bidrager til en langt mere offensiv dagsorden om fremtidens digitale kompetencer - en dagsorden, som nødvendigvis skal matche kravene og mulighederne i fremtidens økonomi.
Der forestår i de kommende måneder et betydeligt arbejde med at formulere og præcisere, hvad digitale kompetencer egentlig er, og operationalisere en anvendelig måde at måle dem på. CIO Innovation Forum har givet sit bud og bidrager til processen. Teknologisk Institut har i sin rapport til IT- og Telestyrelsen fremlagt et meget lignende bud.
Men udviklingsarbejdet er først netop begyndt. Derfor inviterer Computerworld også i dag læserne til at komme med deres bud på, hvad digitale kompetencer er. Det gør vi på en wiki, som er oprettet til formålet - http://wikilab.dk/wiki/index.php?title
=Digitale_kompetencer. Tag del i debatten om fremtidens digitale kompetencer, som kan inspirere undervisningsminister Bertel
Haarder og alle øvrige interessenter, som i et samspil og i fællesskab skal operationalisere målingen af danskernes digitale kompetencer.
At styrke danskernes digitale kompetencer er kun det første, om end vigtige, skridt mod en ny digital dagsorden for Danmark. Det vil være ærgerligt - for os alle - hvis vi snubler allerede her.
OriginalModTime: 30-08-2007 13:28:32