Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Fri os fra maskinstormerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. august 2007.


Vi skal i høj grad leve af vores digitale kompetencer i fremtiden - det vil sige evnen til at bruge og skabe med it. De digitale kompetencer er nøglekompetencer for den innovationsevne og konkurrencestyrke, som leverer vækst og velstand i en digital økonomi. Derfor har vi brug for en målrettet national indsats for at styrke og udvikle danskernes digitale kompetencer.
Det var et hovedbudskab på årsmødet for den digitale tænketank, CIO Innovation Forum, i sidste uge, hvor omkring 100 erhvervsledere, eksperter og politikere deltog for at drøfte Danmarks digitale dagsorden (læs side 10-12).
Nødvendigheden af at mestre de digitale kompetencer står i skærende kontrast til, at 38 procent af danskerne i dag mangler helt basale it-kundskaber. Et tal, som tilmed står til at vokse i takt med at digitaliseringen af samfundet breder sig i de kommende år. Det fremgik af en undersøgelse, som IT- og Telestyrelsen fremlagde på CIO Innovation Forum.

Opløftende derfor, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) på årsmødet foreslog at måle de danske elevers digitale kompetencer - et arbejde, som ministeren inviterede CIO Innovation Forum til at tage del i.
En måling af de danske skoleelevers digitale kompetencer kan bidrage til klarhed over, hvor stærke eller svage de danske skoleelevers digitale kompetencer er - og bane vej for en indsats, der kan styrke dem. Derfor er Haarders initiativ prisværdigt, om end langt fra tilstrækkeligt. Vi har også behov for at vide, hvor stærke digitale kompetencer andre samfundsgrupper har - for eksempel lærerne - og formulere de nødvendige initiativer og tilbud. Men skolerne er en god begyndelse.
Nedslående derfor, at Anders Bondo, formanden for Danmarks Lærerforening, straks skød undervisningsministerens initiativ ned - uden at tage del i en debat om, hvad der skal måles, hvordan eller hvorfor (læs side 10-11).

Bondos rygmarvsreaktion udstiller lærerne som vor tids maskinstormere, der snarere repræsenterer en barriere for elevernes muligheder for at tilegne sig fremtidens digitale kompetencer, end en hjælp.
En nylig undersøgelse viste, at 72 procent af de nyuddannede lærere ikke besidder tilstrækkelige it-kompetencer til at bruge it i undervisningen på en meningsfuld måde. Mange går direkte fra lærerseminariet på efteruddannelse i it. Hvordan skal lærere med den slags digitale kompetencer lære noget som helst digitalt fra sig?
Lærerne burde engagere sig konstruktivt i en debat om, hvordan vi definerer digitale kompetencer, og hvordan vi udvikler dem i det enkelte menneske. Det er en debat, hvor lærerstanden har kolossalt meget at byde på. Men i stedet vender lærernes førstemand ryggen til.
Vi har brug for, at lærerne bidrager til en langt mere offensiv dagsorden om fremtidens digitale kompetencer - en dagsorden, som nødvendigvis skal matche kravene og mulighederne i fremtidens økonomi.
Der forestår i de kommende måneder et betydeligt arbejde med at formulere og præcisere, hvad digitale kompetencer egentlig er, og operationalisere en anvendelig måde at måle dem på. CIO Innova­tion Forum har givet sit bud og bidrager til processen. Teknologisk Institut har i sin rapport til IT- og Telestyrelsen fremlagt et meget lignende bud.

Men udviklingsarbejdet er først netop begyndt. Derfor inviterer Computerworld også i dag læserne til at komme med deres bud på, hvad digitale kompetencer er. Det gør vi på en wiki, som er oprettet til formålet - http://wikilab.dk/wiki/index.php?title
=Digitale_kompetencer. Tag del i debatten om fremtidens digitale kompetencer, som kan inspirere undervisningsminister Bertel
Haarder og alle øvrige interessenter, som i et samspil og i fællesskab skal operationalisere målingen af danskernes digitale kompetencer.
At styrke danskernes digitale kompetencer er kun det første, om end vigtige, skridt mod en ny digital dagsorden for Danmark. Det vil være ærgerligt - for os alle - hvis vi snubler allerede her.

OriginalModTime: 30-08-2007 13:28:32




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere