Tag det store spring til USA... nu med statsstøtte

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. august 2007.


Nyt offentligt eksportinitiativ klæder danske vækstvirksomheder på til at etablere sig på det internationale marked - de er ikke dygtige nok, lyder kritikken.
eksport
Af Melihat Zengin
Nye danske virksomheder har stærkt brug for at internationalisere sig, men de mangler den nødvendige forberedelse.
Derfor kan det lige nu betale sig at være en mindre vækstvirksomhed, som vil ind på det amerikanske marked. Det statsstøttede eksportstøtteprogram Gazelle Growth yder 15 måneders gratis starthjælp til virksomheder med en omsætning over to millioner kroner.
Hvert firma får konsulentbistand til den nette sum af 1,5 millioner kroner, så de kan tilpasse forretningsmodellen et internationalt marked.
I løbet af de tre år, programmet lever, vil 40 virksomheder drage nytte af det.
Lederen af Gazelle Growth, Lars Linaa Jørgensen, forklarer, at behovet for sådan et program skyldes, at vi i Danmark er gode til at etablere virksomheder, men ikke ret mange af dem når ud over de danske grænser.
Mangler forberedelse
"Vi ikke er dygtige nok til at internationalisere os, og det skyldes manglende forberedelse," siger han.
"Forberedelse er ikke bare tid. Det er også at have adgang til de rigtige mennesker og ressourcer og den rette erfaring - hvilket også er dyrt. Et andet problem er, at mange virksomheder får forberedelsen ind på bestyrelsesniveau, men det er ikke der, strategier og processer bliver udført. Derfor kan en bestyrelse kun virke som en sparringspartner" fortæller han.
Danske virksomheder i brancherne it og kommunikation, biotek, medico/sundhed, energi og miljø, teknologi og produktion, skalerbar serviceindustri, design og kunst håndværk og mode, kan benytte sig af tilbuddet.
Skarpere strategi
Lars Linaa Jørgensen forklarer også, at virksomhedernes nuværende strategi sandsynligvis skal ændres, og som regel også blive en del skarpere, når de skal ind på det amerikanske marked.
"Vi tvinger virksomhederne igennem hele den tunge proces. Selvom man godt ved, det er vigtigt og har intentioner om at få gjort de her ting, bliver det svært, når hverdagen rammer én mandag morgen kl. syv. Derfor bliver strategien også lidt tilfældig og ikke skarp nok overhovedet.
Grunden til at tvinge firmaerne igennem hele processen, hviler på erfaringer.
"Vi oplever for ofte, at virksomheder går hurtigt hen over det tunge arbejde med at definere værdien for kunderne og måden at levere denne værdi på. De ansætter en forkert partner, sælger på en forkert måde, måske oven i købet til et forkert kundesegment i målgruppen, fordi de ikke er rigtig klædt på," siger han.
Han gør opmærksom på, at firmaerne kommer til at bruge en masse tid på operationelle ting, der ikke vil lykkes.
"I sidste ende koster det for mange penge," pointerer han.
Med begrundelsen "Vi skal være fysisk til stede i de regioner, hvor banebrydende ny viden ser dagens lys" har videnskabsminister Helge Sander (V) skudt 32 millioner kroner ind i projektet.
Opgaven med at hjælpe virksomhederne til USA hviler på et konsortium af blandt andet Symbion, DTU-Innovation og Vækstfonden. Desuden bidrager konsortiet selv med 25 millioner kroner.
I gennemsnit bliver virksomhederne udvalgt i grupper af 10, som bliver optaget i programmet samtidig. De første syv vækstvirksomheder, som allerede er udvalgt, er 3Shape, Agnitio, Conscius, Capasystems, Catglobe, Noiselimit og Medialab.
Alle virksomheder et it-virksomheder.
Større succesrate
Ifølge Lars Linaa Jørgensen har interessen for programmet været stor. Lige nu kører et pilotforløb, men 1. oktober bliver der åbnet for henvendelser til næste program.
Lars Linaa Jørgensen forventer, at succesraten for de deltagende virksomheder stiger.
"Vi har ikke ambitioner om, at alle får succes. Men vi skal i højere grad sikre, at de har den rigtige strategi og de rigtige partnere. Hvis de korrekte døre bliver åbnet, får virksomhederne chancen for at få det rigtige "skud" første gang. Derved øger vi sandsynligheden for medvind," fremhæver han.

Faktaboks: Om Gazelle Growth
Gazelle Growth er et offentligt eksportstøtteinitiativ, hvor udvalgte vækstvirksomheder med mellem 5 og 100 ansatte kan få støtte til at markedsføre sig på det amerikanske marked.
Danske virksomheder med højt vækstpotentiale i brancherne it og kommunikation, biotek, medico/sundhed, energi og miljø, teknologi og produktion, skalerbar serviceindustri, design og kunsthåndværk samt mode, kan søge om optagelse.
Forløbet bliver organiseret i fem "camps" med hver sit tema. Imellem lejrene, hvor to foregår i USA, trækker virksomhederne på et eksternt markedsanalysefirma, der udarbejder analyser efter firmaets behov.
Mellem de ugelange camps får virksomhederne to coaches at trække på. Én i Danmark, som særligt kan coache om strategi og virksomhedsudvikling. Én i USA, som har indsigt i netop det forretningsområde, som virksomheden dyrker.
Herefter får den enkle virksomhed rådgivning i yderligere ti måneder.
Læs mere om programmet på www.gazellegrowth.com, hvor et ansøgningsskema også kan hentes.

Billedtekst: begejstring?"Vi ser frem til en total optimering af vores strategi, som ellers ville tage meget længere tid i virkeligheden. Det er ren luksus," siger Bettina Egerland, administrerende direktør for Conscius.
Foto: Lars Horn/Baghuset

OriginalModTime: 16-08-2007 14:08:54




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere