Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2007.
CIO Jørgen Jakobsen er manden bag TDC's nye it-arkitektur, der skal rydde op i over 200 gamle systemer og strømline det
tidligere telemonopols it, så det er gearet til at understøtte de nordiske ekspansionsdrømme.
Det var ikke lige det, Jørgen Jakobsen forestillede sig, da han i 1994 som purung revisor troppede op hos TDC for at hjælpe til med at få styr på regnskabet fra teleselskabets første it-virksomhed. Ikke desto mindre blev han i januar - 13 år og en række tillidsposter senere - kaldt ind på TDC-topchef Jens Alders kontor og udnævnt til koncern it-direktør (CIO) i Danmarks ældste teleselskab.
Sådan en har TDC ikke haft før, men selskabet drømmer om at blive den førende leverandør af tele- og dataydelser til erhvervskunder i Norden. Og hvis den drøm skal blive til virkelighed, har TDC indset, at selskabet skal skrue op for ambitionerne på it-området.
"Da vi så vores forretningsprocesser efter i sømmene, viste det sig, at it ikke var en gevinst for os, men snarere en klods om benet," siger Jørgen Jakobsen.
Derfor satte Jens Alder, der blev topchef i TDC i november i fjor, it øverst på dagsordenen. I januar løftede han Jørgen Jakobsen ud af datterselskabet TDC Services og indsatte ham som CIO med direkte reference til sig i en separat it-organisation.
Det gjorde han for at vise alle, hvor vigtigt det var at få ryddet op i TDC's gamle it-arkitektur, som om få år ikke kan understøtte det tidligere telemonopols forretningsgange.
It-moradset skyldes ifølge Jørgen Jakobsen i meget høj grad TDC's historie, da selskabet tidligere har været skarpt adskilt i en række forretningsenheder, der groft sagt kørte deres egne shows på it-siden.
Konsekvensen er et virvar af systemer -over 200, hvoraf mange er egenudviklede - der har svært ved at tale sammen.
Det betyder eksempelvis, at en privatkunde, der køber mobiltelefoni, kabel-tv og fastnettelefoni af TDC får tre forskellige regninger.
"Min største udfordring i dag er at trække TDC væk fra en siloorienteret arkitektur til en åben, der understøtter vores forretning på tværs af alle net og alle kunder," siger han.
Jørgen Jakobsen indså hurtigt, at TDC havde sat sig mellem flere stole på it-siden. På den ene side havde TDC outsourcet sine mainframes på både drifts- og udviklingssiden samt arbejdsplads-, drift-, LAN- og Help Desk-områderne.
"Men vi drev selv vores Unix- og Microsoftplatform samt vores Exchange. Så vi satte en analyse i gang, og det endte med, at vi lagde hele driften af vores infrastruktur over til CSC i marts," siger Jørgen Jakobsen.
Standardsuiter
Jørgen Jakobsen er i fuld gang med at flytte TDC væk fra de gamle systemer, selvom de i vid udstrækning er ganske velfungerende. Det skyldes blandt andet, at de er blevet for tunge at udvikle i. Især når det drejer sig om nye produkter, der går på tværs af fastnet, kabel-tv og mobil.
"Vi bekender os i dag til standardsuiter. Vi er eksempelvis i gang med at implementere et stort Siebel CRM-system på hele vores kundefront. Og det kommer til at gå på tværs af hele koncernen," fortæller han.
Jørgen Jakobsen understreger, at opbygningen af en ny it-arkitektur bliver det absolutte omdrejningspunkt for ham i de kommende år. Og det bliver ikke en TDC-arkitektur. Det bliver en arkitektur baseret på standarder, som bliver implementeret med en minimal tilpasning til TDC's forretningsprocesser.
"Så det er et kæmpe forandringsprojekt, snarere end et it-implementeringsprojekt," siger han.
Jørgen Jakobsen tøver et kort øjeblik, da Computerworld spørger ham om, hvorvidt opbygningen af den nye it-arkitektur er baseret på en serviceorienteret arkitektur, SOA, som er et af de hotte samtaleemner i mange it-afdelinger i øjeblikket.
"Hele vores arkitekturarbejde er jo i en eller anden forstand SOA. Vi arbejder med standardsuiter og så bruger vi SOA-tanken," siger han og fortæller, at det blandt andet er derfor, at TDC går fra siloarkitektur til standardprocesser.
"Jeg har meget den der treords-forkortelse inde i hovedet i øjeblikket, men jeg tror ikke rigtigt på skønmaleriet om, at det er en genial genvej til den ultimative modellerbare forretning," siger han.
Skepsissen skyldes blandt andet, at man skal have respekt for den rejse, det er, at flytte en kæmpeforretning som TDC - selskabet omsætter for over 47 milliarder kroner om året - over på en ny it-arkitektur.
"Det er essentielt, at en generisk forretningsproces bliver understøttet på tværs af vores applikationer efter samme tanke, ellers sander tingene til, når man laver for mange tilpasninger i de enkelte applikationer," siger han.
Han mener, at mange tænker SOA på en anden måde end TDC. De tager al form for funktionalitet, der er i en arkitektur lige nu, og løfter det op i SOA-proceslag.
"Men vores systemer er altså så gamle, at vi er nødt til at tænke i suiter og tænke SOA den vej. Det er ikke den rette strategi at indkapsle funktionalitet i 25 år gamle mainframe-systemer," mener han.
Ledelse vigtigst
Jørgen Jakobsen er langt fra en arketypisk CIO. Han er uddannet revisor, og han har blandt andet suppleret den uddannelse med en MBA i strategi- og forandringsledelse. Alligevel føler han sig godt klædt på til at lede TDC's it-organisation gennem det it-mæssige paradigmeskift, som TDC befinder sig midt i.
"Det handler meget om at basere sig på den viden, der findes i organisationen. Jeg har dygtige medarbejdere, der ved alt om it-arkitektur. Det, jeg tilfører, er forandringsledelse, implementeringsfokus og strategiske analyser," siger han.
Den tankegang går igen, når Jørgen Jakobsen bliver spurgt om, hvordan TDC forholder sig til eksempelvis ITIL.
"Vi bekender os til standarder, og ITIL er jo i dag de facto-standard inden for arbejdsprocesser," siger Jakobsen.
Han fortæller, at TDC i forbindelse med outsourcingsaftalen med CSC i marts lancerede en ny organisation, hvor TDC's operationelle processer er samlet.
"Om det så er applikationsrapport, problem management, procesovervågning, eller det er ved at styre CSC-aftalen, så har vi lagt det ned i den organisation. Og den organisation skal udvikles videre efter ITIL-principper. Den resterende del af organisationen er mere baseret på CMMI-tankegangen på udviklingssiden," siger Jørgen Jakobsen.
Han mener, det er en svær balancegang at sikre sig det fulde udbytte af at ITIL.
"Det vigtigste er, at jeg har en fornemmelse af, hvad ITIL skal gøre for vores forretning. Den, der har ansvaret for ITIL her hos mig, skal ikke være ITIL-ekspert, men ekspert i, hvordan man implementerer ITIL," siger han.
De certificerede medarbejdere - eller eksperterne - skal derimod bygge processerne baseret på ITIL.
"Det er utrolig vigtigt, at man ikke bare tror, at her er en standard, og den skal man bare følge. Det er nødt til også at blive et forandringsprojekt," siger han.
Han mener, at det vigtigste er, at få medarbejderne til at forstå, hvorfor de skal tænke anderledes. Derfor vil han bruge lige så mange ledelseskræfter på at forstå ITIL, som på at forstå, hvordan organisationen skal implementere ITIL.
"Jeg har ikke tænkt mig at sende 200 medarbejdere gennem en eller anden uddannelsesmaskine og så læne mig tilbage og tro, jeg har implementeret ITIL," siger han.
Den nordiske udfordring
TDC købte i 2004 Song Networks og fik dermed fingre i et nordisk fibernetværk, som dækker 80 procent af alle virksomheder med flere end 10 ansatte i Sverige.
I Finland og Norge er de tilsvarende procenter henholdsvis 75 og 24. Det nordiske netværk udgør rygraden i TDC's ambition om at blive Nordens førende leverandør af tele- og datatjenester til erhvervslivet.
Derfor bruger Jørgen Jakobsen også meget tid på at få TDC's nye it-arkitektur til at smelte sammen med det nordiske fibernetværk.
"Fundamentet for hele vores forretning er, at dette netværk er velfungerende. Vi har i lang tid arbejdet på at få integreret det nordiske netværk i TDC's eksisterende," siger Jørgen Jakobsen.
Den proces er der blevet arbejdet hårdt på, men TDC har hidtil lidt under, at det ikke har haft mulighed for at tilbyde mobile tjenester oven på fibernetværket.
Det problem blev for nylig løst, da TDC indgik en række Mobile Virtual Network Operator-aftaler, så virksomheden i dag er mobiloperatør i hele Norden. Det betyder, at TDC kan begynde at bygge mobile løsninger oven på fibernettet til erhvervskunder.
Jørgen Jakobsen fortæller, at TDC's erhvervskunder vil kunne mærke det på produktsiden, men at der går et stykke tid, før de får den fulde serviceoplevelse og eksempelvis kun får en samlet regning fra TDC regning i hele Norden.
"Men det er ikke noget problem. Det vigtigste er, at vi hele tiden udvikler os. Arbejdet med en enterprise-arkitektur, som den vi har gang i, slutter aldrig, siger Jørgen Jakobsen.
Billedetekst:
standarder "TDC er midt i et paradigmeskift på it-siden. Vi har været vant til at brugerne kunne specificere hvad, de ville have, og så har vi kodet, testet og implementeret det. I dag satser vi på standardsuiter og åbne standarder," siger Jørgen Jakobsen, koncern it-direktør hos TDC.
Foto: Jørgen True
Boks:
Kort om Jørgen Jakobsen
HD i regnskab og finansiering, Handelshøjskolen i Århus, 1996. Executive MBA (strategi og forandringsledelse), Handelshøjskolen i Århus, 1999. INSEAD Business Leadership Programme (BLP) I, II.
Revisor, Price Waterhouse, 1990. Regnskabschef, Tele Danmark EDB A/S, 1994. Budget- og økonomichef, Tele Danmark IT, 1998. Økonomichef, Tele Danmark Erhverv, 2000. Økonomidirektør, TDC Services A/S, 2000. Direktør, Indkøb & Logistik, 2002. Vicedirektør, Koncern Indkøb, 2005. IT-direktør, TDC Services A/S, 2006.
39 år - bliver 40 til juni. Gift med Mette, som er koncernskattechef hos F.L.Smidth. Har to børn på henholdsvis fem og ni år. Bor i Vedbæk nord for København i et hus, som familien købte for snart seks år siden.
I fritiden holder Jørgen Jakobsen af at svinge golfkøllen, men det er ikke blevet til ret meget de seneste par år, hvor han har brugt meget tid på TDC. Så i den sparsomme fritid er det familien, der har haft første prioritet.
Jørgen Jakobsen er dog også lidt fritidsnørd.
"Da den nye Windows Vista kom, så var det da hjem og installere den og se, hvad den havde at byde på," fortæller han.
OriginalModTime: 10-05-2007 13:38:23