Montreal - en statsstøttet it-succes

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. november 2006.


I den canadiske storby Montreal har lokalregeringen lokket store producenter af computerspil til med massiv statsstøtte og mål­rettede universitetsuddannelser.

"Kreativitet er det sidste, vi outsourcer til Kina og Indien".
Ordene kommer ud mellem Alain Tascans læber.
Manden fra det sydfranske Nice er vicedirektør i Electronic Arts (EA), verdens største producent af computerspil, og øverste chef for koncernens afdeling i det kolde novemberforblæste Montreal i det østlige Canada.
Netop denne plet på kloden føder så mange kreative talenter, at EA og et væld af andre producenter af computerspil slår sig ned her i det, som eksperter kalder et af fremtidens Hollywood for computerspil.
Og EA nøjes ikke med et salgskontor med et dusin marketingfolk.
I dag har EA godt 300 ansatte, programmører og udviklere, i Montreal, og det tal vil vokse med 75-100 mand om året de næste fem, forudser Alain Tascan:
- Mellem 75 og 80 procent af de nye ansatte vil være lokale folk.
Umiddelbart lyder de ambitioner en anelse urealistiske, når man har med i baghovedet, at den slags medarbejdere er svære at få fat på: I en og samme krop både kreativ og i stand til at jonglere rundt med digital grafik og lyd.
Men tilbagelænet for enden af det ovale konferencebord ser franskmanden ud som om han bare har ytret et banalt ønske om en café latte i den nærliggende Starbucks café.
I en mørkegrå blazer, hvid skjorte og et par slidte jeans synes han så afslappet som han allerede har taget den første slurk af sin kaffe på en tiltrængt fridag fra direktørjobbet.
Helt ærligt: Har franskmanden slugt søm, eller har Montreal bare uanede mængde af kreative sjæle at plukke?

For at få svaret på det spørgsmål er vi lige nødt til at træde ti år tilbage i tiden.
Til 1996.
Da går lokalregeringen gennem Investissement Quebec (Invest Quebec) målrettet efter at tiltrække "multimedievirksomheder" til Montreal. Alt sammen for at styrke det lokale miljø af mindre selskaber som Discreet Logic og Soft­ image, der dengang arbejdede med ting som 2D animation, FX software og interaktive programmer.
I 1996 introducerer Invest Quebec et skattefradrag på 30-37 procent af virksomhedernes samlede lønudgifter til programudviklere og andet teknisk personale.
Samtidig får selskaberne også et fradrag på 25 procent for omkostninger til uddannelse af det tekniske personale. Og på 50 procent for udgifter til for eksempel headhuntere.Og kan virksomhederne tiltrække udenlandsk personale til Montreal, så er der også skattefryns til dem. De første to år betaler de ikke skat til delstaten Quebec. Et fordel, der så trappes ned over de følgende tre år.

Ifølge danskeren Søren Lass, der arbejder som marketingsansvarlig i Ubisoft Montreal, drejer det sig om nogle hundrede canadiske dollars om måneden.
- Og det er selvfølgeligt også penge, siger han efter at have boet i byen to år sammen med sin familie.
Generelt er leveomkostningerne og dermed lønningerne lavere end for eksempel i området omkring San Francisco eller Vancouver.
Ifølge Invest Quebec tjener en chefspildesigner mellem 255.000 og 332.000 kroner om året, mens en nyuddannet grafisk designer højest har 164.000 kroner om året. Af det beløb betaler vedkommende samlet 32,02 procent i skat.
Jacques Daoust, administrerende direktør for Invest Quebec mener selv, at de økonomiske incitamenter har givet regionen et ekstra løft i konkurrencen med andre steder i verden om at tiltrække den type højteknologiske virksomheder.
- Men det afgørende er, om vi er konkurrencedygtige med hensyn til kreativitet, pointerer han. Direktøren holder en kort kunstpause for at slå sin pointe helt fast.
- Vi er døde, hvis vi ikke kan levere den masse af talenter, som virksomhederne skal leve af, siger Jacques Daoust.

Selvfølgelig er det fint nok med skattefradrag. Men på længere sigt er det afgørende, at Alain Tascan og hans kolleger kan få fat i de skæve kreative hjerner, der skal programmere computerspillene.
Så Invest Quebec går sammen med de lokale universiteter og en række af de store producenter af computerspil. Alene i Quebec ligger der 10 universiteter og 18 colleges.
Og den franske koncern Ubisoft, der slog sig ned i Montreal i 1997, en central spiller i det samarbejde. Mindre end fem minutters gang fra Investissement Quebecs hovedkontor i Rue Saint-Jacques 393 ligger uddannelsescenteret Ubisoft Campus, der hvert år udklækker lidt mere end 100 udviklere til en branche, der umætteligt hungrer efter flere talenter.
Det første hold blev alle ansat I Ubisoft, men ingen af de studerende er bundet til at tage et job der.
Set udefra gennem danskeren Søren Lass' øjne er en af Montreals styrker, at man har fået skabt et miljø, hvor de ansatte uden besvær kan skifte mellem forskellige virksomheder. Og det er efter hans opfattelse med til at sikre dynamik
I dag er der mere end 18 særlige uddannelsesprogrammer beregnet på at levere medarbejdere til producenter af computerspil.
Ifølge tal fra Invest Quebec er der i 2006 knap 5.000 udviklere i regionen fordelt på godt 70 forskellige selskaber.

Alain Tascan er ikke den eneste, der har ambitiøse planer om at udvide staben i Montreal.
Yannis Mallat er chef for Ubisoft Montreal, der med mere end 1.500 ansatte er den største producent i området omkring Montreal. Og han regner med at have 2.000 ansatte med udgangen af 2010.
Hovedparten er i dag stuvet sammen i en gammel industribygning, der i 1913 bar navnet John W. Peck & Co Limited Clothing Factory.
Den rustrøde murstensbygning huser i dag alt andet end den industri, der i dag er flyttet ud til Indien, Kina og andre lavtlønslande. I stedet er de massive træ­gulve domineret af sorte skriveborde så langt øjet rækker. De næsten 24.000 kvadratmeter er fyldt af skærme og atter skærme med et virvar af sorte og grå ledninger i fuglereder på gulvene.
Et hold på op mod 300 medarbejdere arbejder sammen om at programmere computerspil som Splinter Cell, King Kong og Prince of Persia. Både grafik, design og lyden til spillene bliver til her.
I lydstudierne skal man ramme lyden af et sværd, der flænser kød. Og ifølge pålidelig kilde kommer den ved at hakke en grapefugt midt over. Lyden af skud frembringer udviklerne dog uden brug af skydevåben.
Yannis Mallat peger lige som Alain Tascan på det kreative miljø som et af de afgørende årsager til, at Ubisofts største studio ligger i den fransk-canadiske provins Quebec.
- Vi så meget tidligt Montreal som fremtidens vækstområde, der er ekstremt konkurrencedygtigt i forhold til andre områder. Og den lokale regeringen var meget hurtig til at se mulighederne i vores branche, siger Yannis Mallat.

Og det er ikke småpenge, der er tale om.
Ifølge en ny rapport fra den internationale revisionsgigant PricewaterhouseCoopers omsatte branchen for mere end 157 milliarder kroner i 2005. Dette tal regner rapporten med at ville stige til 270 milliarder kroner i 2010.
Alene i det europæiske marked forudsiger rapporten en vækst på 13 procent om året.
I den forbindelse kan det næppe undre, at Investissement Quebecs øverste administrative, Jacques Daoust, mener, at provinsen har gjort en god handel ved at lokke internationale producenter til med skattefradrag.
- Det at tiltrække den type virksomheder er uhyre vigtigt, hvis vi skal holde os foran de kommende konkurrenter fra Kina og Indien, siger Jacques Daoust. Han erkender, at disse lande har en langt større menneskemasse end Quebecs 7,5 millioner indbyggere.
- Men konkurrerer vi på hjernekraft og kreativitet er oddsene anderledes. Og her kan vi vinde, pointerer han.

Billedtekster:
boss?Alain Tascan, chef for EA Games' afdeling i Montreal, står i spidsen for 300 programmører og udviklere - et antal, som vil vokse med 75-100 mand om året de næste fem år.

boss?Yannis Mallat er chef for Ubisoft Montreal, der med mere end 1.500 ansatte er den største producent i området omkring Montreal. Og han regner med at have 2.000 ansatte med udgangen af 2010.

team?300 Ubisoft-medarbejdere i Montreal arbejder sammen om at programmere computerspil som Splinter Cell, King Kong og Prince of Persia. Foto: Ubisoft

OriginalModTime: 16-11-2006 14:34:42




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere